Trendar: Krönika om självkärlek Dejta efter separation Teknikhacks Yoga med Johanna Resetips Vintips till maten

Här är vinnaren av Årets matbluff

23 jan, 2019
AvEmma Castman
För femte året i rad har årets matbluff korats. Och 2018 års ”vinnare” är Lätta original. En produkt som marknadsförs med svensk raps och smakrik kärnmjölk – men i själva verket främst består av vatten och palmolja.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Förra veckan presenterades de nominerade i Årets matbluff. Ett årligt antipris som ges ut av den ideella konsumentföreningen Äkta vara, med målet att uppmärksamma vilseledande marknadsföring av matvaror.

Priset delades för första gången ut för fyra år sedan, och då var det Valios kefir som kammade hem titeln som Årets matbluff. Det för att samma kefir såldes även som laktosfri, men till ett mycket högre pris. Därefter har tryffelbearnaise med mikroskopiska mängder av tryffel, och ”svensk” kronhjortsskav från Nya Zeeland, gått segrande ur tävlingen.

Lätta original – vinnare av Årets matbluff

Under 2018 kom 120 nomineringar in till Äkta vara och de slutliga finalisterna blev Oatly havregurt naturell, Glacéau (Coca-Cola) smartwater, Garant ekologisk kallpressad grönsaksjuice och Festis guanabana pineapple och Lätta original.

Och det smickrande priset gick slutligen till Lätta original. Ett bordsmargarin där tillverkaren Upfield via margarinets förpackning har lyft fram ingredienserna rapsolja och smakrik kärnmjölk, både i text och på bild. I själva verket innehåller margarinet däremot mer palmolja än raps, vilket endast framgår med liten text i ingrediensförteckningen på produktens baksida.

Lätta original utsedd till Årets matbluff

– De vet att folk inte vill ha palmolja, därför undviker de så långt det går att skriva det. Det är först i det finstilta man får veta det och det är ju för att lagen säger att de måste, sa Björn Bernhardson i en intervju med Aftonbladet tv.

Annons

Lätta original fick 17 606 av de drygt 30 000 avlagda rösterna, vilket medförde en förkrossande segermarginal. Närmsta utmanaren fick endast drygt 5 000 röster, och det var Glacéau (Coca Cola) Smartwater. Minst röster, 1 701, fick Festis Guanabana pineapple.

Priset har gett effekt

Intresset för priset Årets matbluff är stort. Antalet röstande, 30 680, var nästan dubbelt så många som året innan då siffran var 15 514. Också årets nomineringar, 120 stycken, slog förra årets toppnotering på 65 stycken.

Av de 15 finalister som varit med tidigare år finns bara fyra kvar i sin originalform. Elva har antingen försvunnit eller så har tillverkaren tagit bort det som ansetts vara vilseledande. Ett tydligt tecken på att priset ger effekt.

Foto: TT/Shutterstock

Läs mer:

Sverige är det fjärde mest veganvänliga landet i världen

Bli mer klimatsmart – här är 5 tips på saker att göra 2019

Här är den nya trendmaten!

Annons