Trendar: Krönika om självkärlek Dejta efter separation Teknikhacks Yoga med Johanna Resetips Vintips till maten

Hon lämnade drömjobbet för att starta eget – klädmärket omsätter miljoner

20 feb, 2025
FotografInstagram/@aimeesmalex
Olivia Smale Odd Muse London
27-åriga Aimee Smale sade upp sig från modejätten Asos för att satsa på sitt eget klädmärke. I dag omsätter Odd Muse flera hundra miljoner kronor.
På Tiktok delar grundaren med sig av motgångarna bakom framgången.
– Jag gav allt jag hade varje dag. Jag sov inte, säger Aimee till Business Insider.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Som 22-åring kunde Aimee Smale, från Storbritannien, bara drömma om att vara på den plats hon är i dag – ägare av ett modebolag värt flera miljoner kronor.

Hon arbetade inköpsassistent för modejätten Asos, ett riktigt drömjobb för någon som nyligen tagit en examen i Fashion Business. Men Aimee kände att det var svårt att avancera inom företaget.

– Det måste finnas över 500 inköpsassistenter på Asos, det är enormt. Jag är inte tillräckligt tävlingsinriktad för att försöka konkurrera med alla dessa tjejer om en befordran, säger hon till The Sun.

Aimee hade alltid haft tankar om att någon gång starta sitt eget klädmärke, och redan börjat designa sina första plagg. Efter en omorganisation på företaget som innebar att hon skulle jobba med att köpa in sexleksaker bestämde hon sig för att säga upp sig från Asos och satsa på sina egna idéer.

Hon hade sparat runt 160 000 kronor som egentligen skulle bli en kontantinsats till ett hus, men valde att använda pengarna för att starta sitt eget företag. Det var precis i början av pandemin 2020, men trots det oroliga världsläget lyckades hon tjäna sin första miljon på bara tre månader.

Annons

– Jag gav allt jag hade varje dag. Jag sov inte. Jag packade beställningar på kvällarna och designade hela dagarna. Allt hände så snabbt. En miljon på tre månader. Jag minns att jag tänkte ”hur i hela friden har jag lyckats göra det här?”, säger Aimee till Business Insider.

Odd Muse säljer i dag allt från kostymbyxor och blusar till loungeware. De är kanske mest kända för sina eleganta och klassiska klänningar, som associeras med den populära klädstilen old money. Aimees filosofi är kvalitet över kvantitet, och hennes mål har varit att skapa färre, mer hållbara och tidlösa plagg.

Flera av plaggen har blivit virala på sociala medier tack vare brittiska tv-personligheter som Amanda Holden och Olivia Attwood.

Berättar om motgångarna

Under 2024 omsatte företaget 22,5 miljoner pund, motsvarande över 300 miljoner kronor, enligt The Times. Det går med andra ord bra för klädmärket som nyligen öppnade en butik i New York. Men bakom kulisserna har det inte alltid varit så lätt och på Tiktok har Aimee pratat öppet om motgångarna.

Annons

– Jag var bara en 22-årig tjej som ville att folk skulle bära Odd Muse. Nu sitter jag i möten och hanterar siffror jag inte ens förstår mig på och hanterar problem som är mycket större än mig själv, säger hon i en video.

För sina följare berättade hon att företaget vuxit mer än hon någonsin kunnat föreställa sig, och att hon var redo att anställa en extern vd för att kunna fokusera mer på det hon älskar – att designa kläder.

Videon fick ett varmt mottagande och Aimee berömdes för sin ärlighet.

– Jag var inte säker på om jag skulle lägga upp videon, men jag är så glad att jag gjorde det. Tiktok är det konstigaste, men underbaraste platsen, säger hon till Business Insider.

@aimeesmalex

I sat on the post button for a solid 10 minutes before this, but I hope this helps at least one person. I’m struggling so much to do my job let alone live my life, and if i don’t so openly share with people I truely have nothing to share at all #oddmuse #oddmuselondon #business #brand #fashion

♬ original sound - Aimee Smale
Annons