Hur mycket alkohol ska man räkna med – och 5 andra bröllopsfrågor
Ni har bestämt er för att det är dags. Nu ska ni gifta er. Det fina med bröllop är att det finns lika många sätt att göra det på som det finns brudpar och egentligen är det bara ni två som har något att säga i frågan om hur ni vill att er bröllopsdag ska se ut. Trots det kan det vara skönt att ….
Femina fick en pratstund med Johanna Kajson, en av Sveriges mest anlitade bröllopskoordinatorer.
6 vanliga frågor inför ett bröllop
1. ”Måste man bjuda avlägsna släktingar? Även om man har varit på deras bröllop?”
Kanske är budgeten skral eller så vill ni helt enkelt bara att det ska vara en fest för era vänner och den närmaste familjen. Måste du då bjuda avlägsna släktingar eller den där kusinen vars bröllop du var på för fem år sedan? Johanna tycker inte det.
– Jag säger nej, du måste inte bjuda tillbaka. Livet förändras. Det är ett bröllop, inte ett släktkalas, även om den äldre generationen har lite svårt att förstå det. Och blir några sura har de personerna inte självinsikt nog och är helt enkelt bara giriga för att de vill gå på en stor fest. Om de tänker efter bör de förstå varför de inte blir bjudna.
Johanna tipsar om att göra en lista på dem personer som är viktiga för er och som ni umgås med. Därefter väljer ni vilka som ska bli bjudna på ert bröllop.
2. ”Hur ska vi prioritera?”
Sätt er ner och gå igenom vad ni vill ha på er bröllopsdag. Därefter gör ni en lista på vad som är viktigast av dessa saker. Kanske är det viktigt att ni gifter er i samma kyrka som dina föräldrar gifte sig i. Kanske är det ett visst datum. Eller en viss sorts blomma som bara blommar under våren. Vad ni prioriterar er upp till er – men se till att ni vet vad ni tycker är viktigast och vad ni kan tumma på om det behövs.
3. ”Hur mycket sprit/dryck ska man räkna på egentligen?”
– Det är ju så fantastiskt att man faktiskt inte kan köpa för mycket. Om du köper alkoholen två veckor innan eller närmare själva bröllopet får du nämligen lämna tillbaka allt oöppnat mot kvitto i två veckor*. Köp hellre för mycket än för lite och kom ihåg att spara kvittot. Sedan brukar de flesta vilja spara all dryck som blev över och ha hemma, det är något mysigt med att dricka en ”bröllopsöl” på sin första jul som gifta, säger Johanna.
*På Systembolaget i Sverige.
4. ”Hur löser vi en meny som fungerar för alla?”
Ibland kan det kännas som att var och varannan människa har någon allergi, intolerans eller känslighet mot olika födoämnen. Innebär det här att ni måste anpassa er meny och bröllopstårta efter varje intolerans?
– Först och främst; ni kör ert eget race. Kökspersonal och tårtpersonal för in en allergilista och löser saker efter den. Det brukar inte vara något problem, de flesta kök är vana vid det idag. Gäster är också ganska schyssta och förstår att de inte kan få bröllopstårta om de är glutenintoleranta. Man kanske får en glass eller liknande, men det går ju inte att göra flera olika bröllopstårtor.
5. ”Hur undviker vi att tjafsa under bröllopsplaneringen?”
Boka bröllopskvällar under vilka ni diskuterar bröllopet. Gör det mysigt med tända ljus och något gott i glasen. Har någon av er en idé ni vill ta upp sparar ni den till bröllopskvällen istället för att pitcha den direkt. På så sätt undviker ni att diskutera och tänka på bröllop dygnet runt vilket kommer göra att när ni väl har dessa planeringskvällar kommer ni båda att vara motiverade och positivt inställda.
Johanna tipsar också om att dela upp uppgifterna. Om den ena av er tycker att blomsterarrangemang är kul medan den andra är mer intresserad av musikanläggningen är det bättre om ni delar upp ansvaret. Det är bättre om din partner ansvarar för blommorna (kanske tillsammans med en mamma eller syster) istället för att hen ska släpa med dig på något du ändå inte tycker spelar någon roll. Och vice versa med ditt musikintresse. Kom ihåg att uppdatera varandra om vart ni är i planeringen bara, så ni båda har koll på det övergripande.
6. ”Vi båda har en stor släkt. Hur löser vi alla tal?”
Idag är många av brudparens föräldrar skilda och en del lever med nya partners. Även om man uppskattar tal kan det kännas mastigt om fyra föräldrar + deras nya partners samt eventuella bonussyskon vill säga något. Addera mostrar, farbröder, någon kusin och några kompisar och middagen är nu bara en lång talceremoni.
– Sätt begränsning på tal! Tre minuter högst. Och fem minuter för föräldrarna. Brudens far har traditionellt sett ett eget tal, men för resten brukar jag tipsa om att hålla tal ihop. Till exempel kan mamma och några syskon hålla ihop. Sett till styvföräldrar är min erfarenhet att de flesta tar ett steg tillbaka och inte håller tal. De representeras över att vara där med de riktiga föräldrarna och kan, om de vill, hålla tal ihop med deras partner, tipsar Johanna.
Johanna Kajson är författare till boken ”Planera ditt drömbröllop med Johanna Kajson”.
Artikeln publicerades först på Cafe.se.