Trendar: Krönika om självkärlek Dejta efter separation Teknikhacks Yoga med Johanna Resetips Vintips till maten

Ica-kassörskan: Det här är det värsta kunder kan göra

23 feb, 2023
FotografTT, Youtube.
Att handla i mataffär är något vi gör åtminstone några gånger i veckan, och som alla borde veta hur man gör på rätt sätt.
Men enligt Olivia, som jobbar i en Ica-butik, är det många kunder som behöver ändra sitt beteende – det här är det värsta hon vet.
– Då tar det längre tid för alla, säger hon till Nyheter24.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Skådisarna som medverkat i Ica-reklamenBrand logo
Skådisarna som medverkat i Ica-reklamen

Vi går alla och handlar mat emellanåt – vissa går till sin lokala matvarubutik varje dag, andra åker hellre till en stormarknad någon gång i veckan. Men oavsett hur man tycker om att lägga upp sin mathandling så ser det ungefär ut på samma sätt överallt.

Men medan man kan tänka sig att det är enkelt att handla, så visar det sig faktiskt att många som handlar gör flera misstag som personalen stör sig på. I en intervju med Nyheter24 berättar Olivia om sina erfarenheter som kassörska i en Ica-butik någonstans i södra Sverige – och berättar vad som stör henne allra mest.

– Det första jag kommer att tänka på, som är jobbigt men som många faktiskt blivit bättre på, är varubergen. När man mer eller mindre bara tömmer ut varukorgen på bandet, utan att bry sig om hur streckkoden ligger. Då tar det längre tid för alla, säger hon till Nyheter24.

Annons

Kundernas irriterande beteende

Ett annat problem hon ofta upplever i butiken är att folk börjar lasta upp sina varor på bandet – men sen kommer på att de måste hämta saker, och lämnar kassan utan att säga något.

– En annan grej som kan vara sjukt störig är när folk fortsätter handla när de är i kassan, utan att säga till. Det händer liksom att vissa bara går tillbaka in i butiken och plockar på sig massor av annat, så sitter man där och undrar vad det är som händer, säger hon till sajten.

Hon konstaterar att det finns skillnader i det här beteendet, och att problemet inte är att man springer och hämtar en vara man glömt, utan hur man gör det.

– Det är en sak om man säger ”hoppsan, jag glömde mjölken” och ber en att pausa köpet, men när man bara sticker för att man glömt hälften av sina varor ställer det ju till det både för oss och de andra i kön som väntar. Ta en extra koll i korgen eller på din inköpslista innan du ställer dig i kön helt enkelt.

Annons