Trendar: Krönika om självkärlek Dejta efter separation Teknikhacks Yoga med Johanna Resetips Vintips till maten

Ikea lanserar sin första klädkollektion någonsin

13 aug, 2020
AvNina Nyström
Ikeaflaggor och tjej i tröja från Eftertänksam
Ikea är bra på att överraska med nya koncept och nytänkande produkter. Men det här var ändå ett ganska oväntat drag. Kan det bli mer folkligt och kreddigt på samma gång?
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Efter “Balenciaga-gate” alltså då det exklusiva modehuset lanserade en 20 000 kronors-påse som hade stora likheter med Ikeas blå femkronors-dito, har trenden att skapa kläder av den svenska kedjans påsar exploderat. Innovativt, ja. Snyggt? Oftast sådär.

Kedjan själv hakade på trenden och förra sommaren lanserades en fiskarhatt, så kallad Beppehatt, i limiterad upplaga. Suget var stort, hatten tog slut på nolltid och såldes sedan vidare dyrt på diverse sajter.

Ikea har också i sina samarbeten varit inne och nosat på modevärlden, till exempel genom samarbetet med Louis Vuitton-designern Virgil Abloh i höstas.

Och nu tar man ytterligare ett – mer rejält – kliv in på modemarknaden. Ikea har nämligen nyligen lanserat sin allra första klädkollektion någonsin!

Produkterna i Efterträda

Kollektionen tillverkas i limiterad upplaga och finns i nuläget bara att få tag på i Japan. Kollektionen, som går under namnet Efterträda, består av bland annat en hoodie och en t-shirt, men också matchande tygväska, paraply, badhandduk och vattenflaska.

Tje med efterträda kläder i sitt hem
Kampanjen hälsar på hemma hos unga Tokyobor.

Inspirerat av Tokyoborna

“High end-modehus har hyllat och tagit med sig Ikeas design till catwalken, och fejkade logo-tröjor är en vanlig syn på Tokyos gator. Nu är det dags för den riktiga varianten i form av lanseringen av Efterträda Collection”, skriver japanska Ikea i ett pressmeddelande.

Annons

Kan man blippa streckkoden? Kanske. Den tillhör i alla fall Ikeas mest sålda vara genom tiderna – den klassiska Billy-bokhyllan.

– Kollektionen kom till för att uppmärksamma en lansering av ett nytt cityvaruhus i Tokyo. Genom varuhusets placering kommer man att kunna nå en ny citypublik, som passerar förbi på gatan, berättar Arvid Stigland på Ikeas pressavdelning.

Kommer Ikeas klädkollektion Efterträda till Sverige?

I dagsläget finns tyvärr inga konkreta planer på att lansera Efterträda i Sverige.

– Men det är en fantastiskt kul och nytänkande idé, säger Arvid Stigland och fortsätter:

– Vi inspireras ständig av andra marknader, så det är inte omöjligt!

tjej med efterträda t-shirt
Kollektionen är inspirerad av stadens invånare och dess vurm för Ikea. I kampanjen visar unga Tokyobor upp både kläderna och sina egna hem.
kille med paraply
Kollektionen innehåller även merchandise som paraply och vattenflaska med loggan.

LÄS MER:

Ikea satsar på “semester i en låda” till exotiska resmål

Höstens första nyheter på Ikea är här – se bilderna

Ikea lanserar kollektion för katter och hundar

Annons