Trendar: Krönika om självkärlek Dejta efter separation Teknikhacks Yoga med Johanna Resetips Vintips till maten

7 saker personalen i klädbutiker stör sig på att du gör

27 maj, 2021
AvEmma Castman
FotografTT
Tänker du på vett och etikett när du besöker en butik? Om svaret är nej borde du verkligen läsa vidare. Det finns nämligen flera exempel på uppföranden som inte uppskattas av personalen.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
5 saker butikspersonalen stör sig på att du görBrand logo
5 saker butikspersonalen stör sig på att du gör
5 saker flygpersonalen stör sig på att du görBrand logo
5 saker flygpersonalen stör sig på att du gör

Vi besöker klädbutiker titt som tätt. Vissa i jakt på inspiration, andra i hopp om att hitta något som passar. Oavsett vad du har för tanke med ditt besök finns det etikettsregler att följa.

Här listar vi exempel på opassande saker folk gör i butiker – och som retar gallfeber på personalen som jobbar där:

1. Du hänger inte tillbaka kläderna på rätt ställe

Du plockar ner ett plagg från hyllan, bär med dig det ett par meter och avslutar med att lämna ifrån dig det – på helt fel plats. Att det här irriterar butikspersonalen förstår nog alla. Tid som skulle kunna läggas på att serva kunder går istället åt till att plocka undan andras skit.

Annons

2. Du stökar ner i provrummen

Butikernas provrum är hårt utsatta när det kommer oordning. Här får folk för sig att lämna kvar allt från kläder de provat till äckligt gammalt skräp. Tänk till! Lämna rummet så som du önskar att någon hade lämnat det åt dig.

3. Du respekterar inte kösystemet

Nej, ledig kassa betyder inte klara färdiga gå. Det är den andra personen i kön som har förtur, så är det bara.

4. Du tar ut din ilska på personalen

Oavsett om du vaknat på fel sida eller har en dålig dag är det aldrig okej att ta ut din ilska på någon som inte förtjänar det. Ändå händer det att butikspersonalen blir tillrättavisad då och då. Ibland för att en vara är slut på lager, andra gånger för klänningen i skyltfönstret inte faller dig i smaken.

5. Du försöker lämna tillbaka en vara utan kvitto

Du vill lämna tillbaka en vara du köpt för över en månad sedan men har inte kvittot kvar. Ändå höjer du rösten och kräver full återbetalning. Kallar vi det trevlig bemötande? Nej, så klart inte. Kom ihåg att man alltid kommer längst med vänlighet.

Annons

6. Du blir arg över att din rabattkupong inte gäller längre

På tal om märkligt beteenden i kassan. Det händer både en och två gånger att kunder blir arga över att de inte kan använda rabattkuponger där datumet gått ut. Ledsen, men det är verkligen inget man kan skylla någon annan än sig själv för.

7. Du respekterar inte butikens öppettider

Har en butik öppet mellan 10.00 och 19.00 är det de tiderna som gäller. Du tjänar alltså ingenting på att stå utanför lokalen och vänta 15 minuter innan öppning, och du har ingen rätt komma när klockan slår stängning ”för att snabbt plocka på dig ett par varor”.

Artikelinspiration: Buzzfeed, The job network

Foto: TT

Inspireras direkt i din inkorg – anmäl dig till Feminas nyhetsbrev

Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten – det är helt gratis!

Annons