Trendar: Krönika om självkärlek Dejta efter separation Teknikhacks Yoga med Johanna Resetips Vintips till maten

Jeansreklamen anses vara sexistisk – nu anmäls den

17 dec, 2019
AvAnna-Lena Pettersson
Nu har ytterligare ett klädmärke anmälts till Reklamombudsmannen, nämligen Samsøe Samsøe. Deras annons för sina nya jeans anmäls av Sveriges kvinnolobby för att vara sexistisk.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Klädmärken och kosmetikaföretag fortsätter att ta fram reklamer där kvinnor framställs som objekt och där nakna kroppar snarare än produkten är det som säljer. Men det blir allt svårare att som företag komma undan med det.

Flera grupper uppmanar sina medlemmar att anmäla sexistiska eller på andra sätt kränkande reklamer, till exempel Reklamera som är en del av Sveriges kvinnolobby. De har tidigare legat bakom till exempel anmälningar av Bianca Ingrossos kosmetikaföretag Caias annonser för läppstift.

Nu har de riktat sina blickar mot en annons för jeans från den danska klädföretaget Samsøe Samsøe. Annonsen visar en naken inoljad kvinnokropp och fokus ligger på hennes bröst och hals. Hennes ansikte ser man inte. Och jeansen då? Ja, dem använder hon för att skyla sina nakna bröst med.

Motiveringen till att anmäla Samsøe Samsøe

På sin Facebooksida skriver Reklamera så här om motiveringen till sin anmälan:

Annons

”Idag vill vi lyfta ett reklaminlägg oerhört många av er har tipsat oss om. Samsøe Samsøe har i sin nya kampanj valt att marknadsföra ett par jeans genom att låta en naken kvinna skyla sig med dem. Jeans ska inte behöva säljas med en sexualiserad kropp, gör om, gör rätt Samsøe!

Vi har kontaktat företaget och anmält reklamen till Reklamombudsmannen med följande motivering: ‘Reklamen är till för att marknadsföra Samsøe Samsøe’s nya jeanskollektion. Istället för att låta någon bära jeansen har annonsören valt att låta en naken kvinna hålla upp jeansen för att skyla sin nakna överkropp.

Att inte visa kvinnans ansikte och istället fokusera på hennes bröst och hals är problematiskt och objektifierande. Det konstruerar bilden av kvinnan som ett passivt objekt, en sexualiserad kropp som kan användas för att sälja en produkt.

Med hjälp av den oljesmorda huden och att hon hukar sig lätt framåt framhävs hennes bröstparti ytterligare. Reklamen ämnar att marknadsföra jeans men trots detta visas produkten knappt i bild. Reklamen är nedvärderande och kränkande för kvinnor i allmänhet.’”

Annons

Nu är reklamen anmäld till Reklamombudsmannen och nu kan vi bara vänta och se vad utfallet blir.

 

Läs mer:

Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics fälls för tredje gången

Serena Williams Nike-reklam ger oss gåshud – hyllar ”galna” kvinnor

Annons