Laila Bagge om affärerna: "Jag vill bygga stora bolag"
För Femina berättar medieprofilen om sina investeringar, misslyckanden och om hur det är att arbeta ihop med sin pojkvän.
– Jag och Korosh gör allt ihop och säger till varandra: "Nu snackar vi inte business, nu är vi faktiskt privata", säger Laila Bagge.
Laila Bagge har länge varit ett välkänt ansikte inom nöjesbranschen, hon har suttit i juryn för Idol, tävlat i Let’s Dance och gjort sig en röst i radio. På senare år har Laila skiftat fokus och intresse från musik till entreprenörskap. Bakom sig har hon flertalet produkter såsom hudvård, vin, smycken och kläder. Nu expanderar hon sitt varumärke med en möbelserie.
Förra året kom Laila Bagges och pojkvännen Korosh Kananians kärleksbarn: en hudvårdsserie som döpts efter de båda. I år får Kolai ett syskon, nämligen Bagges nya möbelserie som hon skapat tillsammans med möbeldesignern Daniel Johansson.
– Jag träffade Daniel, som är en otroligt duktig möbeldesigner. Vi kände direkt att vi klickade och han frågade mig om vi inte skulle göra en möbelserie ihop och genom det föddes Furniturefashion, säger Laila Bagge.
Vill ha många bollar i luften
Tidigare hade hon ett smyckesmärke, hon är även producent bakom ett vitt och ett rött vin. Laila ser sig själv som en kreatör och gillar när hon har mycket att göra, men att hålla alla bollarna i luften är inget hon gör ensam.
– Det hade inte varit möjligt om jag inte hade partners i det här. Skulle jag gjort allt själv hade det inte gått, det krävs att man har rätt man på rätt plats. I bland kan jag känna att det är mycket, men då är det fint med samarbetspartners som finns där, säger hon.
I allt jobb är det lätt att privatlivet kommer i kläm, något som inte är ett problem för Laila i dag. Hon och pojkvännen Korosh försöker vara tydliga med att skilja på jobb och det privata. En lärdom medieprofilen har tagit med sig från tidigare förhållanden.
– När jag var gift med Anders Bagge kom mitt management emellan och jag bodde praktiskt taget i USA, att jag aldrig var hemma tog stryk.
”Krävs enorma mängder pengar”
Laila vill att hennes varumärken ska vara så bra som möjligt och att de ska kunna flyga själva men medger att hennes namn är ett plus:
– Klart att alla med ett namn har en fördel, för att man kan rikta strålkastarljus mot produkten – men med det blir man också granskad under lupp och då gäller det att ha både livrem och hängslen på, samt att man har gjort sin läxa.
I dag vet inte Laila hur lukrativ just möbelsatsningen kommer att bli, enligt henne är skapandet av ett varumärke en jättesatsning där det krävs en enorm ekonomisk investering.
– Hur rik man är ligger ju i betraktarens ögon och jag kanske har en annan stege än andra. Om någon säger att en person är miljonär när den har en miljon – då kanske inte jag tycker att den är det. Men om jag kommer bli rik på möblerna vet jag inte än.
Fick dra i nödbromsen
Men alla produkter har inte rönt framgång. Med märket Rock by Sweden designade Laila Bagge även kläder, något som inte alls gick lika bra som smyckena.
– Kläderna gick käpprätt åt helvete och då var det bara att dra i nödbromsen. Det var bara att sälja ut lagret så fort som möjligt och inse att det inte flög, medger hon.
Enligt Laila handlar det om att skjuta många bollar mot mål, till slut är det en som går in och då blir allt bra. Något hon hoppas på med sin nya möbelserie.
– Med alla bolag jag startar hoppas jag på något långvarigt. Jag vill bygga mina varumärken till stora bolag.
Av: Lisa Nilsson