Trendar: Krönika om självkärlek Dejta efter separation Teknikhacks Yoga med Johanna Resetips Vintips till maten

Läkaren duschade inte på fem år – det upptäckte han

10 jun, 2022
FotografInstagram.
Läkaren James Hamblin bestämde sig för att undersöka hur personlig hygien påverkas av att man tvättar sig – och duschade inte på fem år.
Efter sitt experiment släppte han en bok med sina upptäckter, som kom att förvåna många.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Lista: 5 anledningar varför du inte bör tvätta håret i varmt vattenBrand logo
Lista: 5 anledningar varför du inte bör tvätta håret i varmt vatten

James Hamblin, läkare och föreläsare om folkhälsa på Yale universitet i USA, väckte en del uppmärksamhet när han 2020 gick ut med att han inte hade duschat under fem års tid. Det hela var ett experiment och forskning för hans bok, Clean: The science of skin, där han undersöker mänsklig hygien och hur duschande faktiskt påverkar oss.

I sina studier har Hamblin slagit fast att dagens fokus på personlig hygien kan få motsatt effekt, och göra mer skada än nytta. Till att börja med är det en tidsfälla – personer som ägnar en halvtimme varje dag åt att duscha och smörja in sig med produkter tar två år av sitt liv till sysslan.

Annons

Det kom läkaren fram till

Genom att tvätta oss för mycket kan vi också framkalla allergier. Huden är det första försvaret mot sjukdomar, och behöver sina naturliga bakterier för att kunna göra sitt arbete och hålla kroppen frisk. När vi duschar för frekvent är det lättare att få allergier mot nötter och till och med astma.

”Tvål och sammandragande medel är menade att göra oss torrare och mindre oljiga, vilket tar bort de naturliga fetterna där mikroberna finns”, skriver James Hamblin i sin bok.

För mycket tvättande tar också bort de viktiga kvalster som bor på huden, som genom att existera faktiskt kan hindra att du får infektioner och utslag.

Att inte duscha på flera år, som James testade på, är inte farligt. Däremot börjar man lukta, och det är inte socialt accepterat konstaterar han. Hamblin skriver att marknadsföringsmaskineriet får oss att känna oss mindre värda för att vi ska köpa produkter som ”kompletterar oss” – fast vi kanske inte behöver det.

Enligt James Hamblin så handlar mycket av renlighetsnormen i samhället om kapitalistisk inverkan och marknadsföring.

”Det finns igenting kapitalismen säljer så effektivt som status. Om litegrann är bra, så är mycket bättre”, skriver han.

Källa: Big think.

Inspireras direkt i din inkorg – anmäl dig till Feminas nyhetsbrev

Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten – det är helt gratis!

Annons