Trendar: Krönika om självkärlek Dejta efter separation Teknikhacks Yoga med Johanna Resetips Vintips till maten

Liberos förpackning visar barn med Downs syndrom

25 sep, 2017
AvMalin Karlberg
Den gulliga pojken på Liberos nya blöjpaket är en viktig symbol – alla barn är unika och värdefulla!
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

På den nya förpackningen till Liberos Up & Go-blöja syns en liten pojke som leker och vattnar blommor i trädgården medan hans mamma skrattar i bakgrunden. En gullig och idyllisk bild som liknar de typer av foton vi är vana att se på blöjförpackningar – men med en betydelsefull skillnad. Pojken på bilden har Downs syndrom, en kromosomstörning som ett hundratal barn föds med varje år i Sverige.

– Vi vill visa verkligheten som den faktiskt är, utan censur. Det är väldigt befriande att få slå hål på idealbilden som alla försöker leva upp till. Alla barn är unika och värda att älska, förklarar Anna Smitterberg, global marketing & communication director på Libero, till Mama.nu.

Genom att visa en större mångfald i reklamen vill Libero bidra till att öka förståelsen för barn med funktionsnedsättningar.

– Pojkens mamma blev överlycklig när vi ringde och berättade att vi ville ha hennes son på våra paket, säger Anna Smitterberg.

Annons

Den nya blöjförpackningen har börjat säljas i butik och blir en av Liberos originalförpackningar.

Läs även:

7 inspirerande kvinnor med Downs syndrom som följer sina drömmar

5 saker du aldrig ska säga till ditt barn

Annons