Män med märkeskläder som har stora loggor är otrogna oftare
Det visar en studie som har gjorts på University of Michigan.
– Stora lyxprodukter belyser social tävlingsinstinkt och attraktion, medan små loggor ger intryck av pålitlighet och tillit, säger psykologen som gjort forskningsstudien.
Om du blivit utsatt för otrohet av en man så är risken stor att samme man tycker om att klä sig i kläder med stora märkesloggor på – det visar ny forskning.
University of Michigan har gjort en studie där man undersöker olika personlighetsdrag hos män som klär sig i märkeskläder med stora loggor. Där har man kunnat slå fast att männen som gillar den typen av kläder med flashiga loggor också är otrogna i högre grad än andra, samtidigt som de generellt är mindre närvarande föräldrar.
Forskningsstudien, som publicerades i Personality and social psychology bulletin, gjordes för att ta reda på om män med ”uppenbara välståndsmarkörer” är attraherade för kvinnor, då det indikerar att de har det gott ställt och skulle ha råd att ge ett barn en ekonomiskt trygg uppväxt. Men det man kunde se var att kläderna gör att männen ökar sina chanser att få ha samlag – men inte att få reproducera sig.
Män med stora märkesloggor hittar lättare en partner
Män med tydliga loggor och märkeskläder uppges vara mer intresserade av tillfälliga kärleksaffärer än av långa relationer, och är också mer intressanta för kvinnor som letar efter just en tillfällig fysisk relation, snarare än ett långt troget förhållande. Samtidigt som männen har större chans att få ha sex än män utan märkesloggor, så är de alltså mer sällan kandidater för långa relationer, äktenskap och barnskaffande.
– I stället för att signalera att man är en pålitlig och ärlig investering som förälder, så kan uppvisandet av lyxiga föremål ibland representera att man investerar i att attrahera en partner, vilket då är på bekostnad av en framtida investering i en avkomma, säger psykologen Daniel Kruger.
I studien använde man sig av Ralph Lauren-tröjor med olika stora loggor, och testade flera hundra studenter op University of Michigan.
– Lyx som visas i form av överdriven storlek, färg och ljud kan indikera en relativt större investering i att hitta en partner. Stora lyxprodukter belyser social tävlingsinstinkt och attraktion, medan små loggor ger intryck av pålitlighet och tillit.
Källa: Says.