5 viktiga saker att tänka på när du byter jobb
Det sägs att man helst bör byta jobb, eller åtminstone tjänst, ungefär var tredje år. Dels för att undvika att du stagnerar i din utveckling och i din motivation, och dels för att öka möjligheten att höja din lön. Även om de flesta kanske inte byter riktigt så ofta, så brukar man hinna med en del nya arbetsplatser och tjänster under sin karriär.
Här är några viktiga saker att undvika när du lämnar ditt nästa jobb.
1. Bränna broar som du kan ha nytta av i framtiden
Dina kollegor kan glömma exakt vad det var för projekt ni arbetade med egentligen – men hur du fick dem att må kommer de komma ihåg, år senare. Goda kontakter och referenser är guld värt, och du vet aldrig om era vägar korsas igen. Så även om du är på väg bort, håll igen med onödig kritik och se till att lämna med flaggan i topp.
2. Berätta om dina planer innan nästa jobb är helt spikat
Även om ni har en fin relation, vänta tills kontraktet är påskrivet innan du meddelar chefen eller kollegorna. Saker kan förändras in i det sista och om det inte skulle klaffa så kanske du blir fast på ditt gamla jobb längre än väntat. I värsta fall kan det leda till att du missar bonusar eller andra möjligheter eftersom man vet att du är på väg därifrån.
3. Jobba för mycket – eller för lite
Du vill inte bli ihågkommen som den som maskade den sista tiden på jobbet. Men du ska heller inte slita ut dig för att hinna ro i land projekt som du lika väl kan lämna över till din efterträdare. Hitta en balans som gör att du hinner slutföra det mest relevanta och lämna saker snyggt efter dig i tid.
4. Sluta vid fel tidpunkt och missa förmåner
Blir man erbjuden drömjobbet så blir man, då är det inte mycket att göra åt tajmingen. Men om du själv letar nytt, glöm inte att ta en funderare på hur dina anställningsförmåner ser ut. Finns det exempelvis dagar eller erbjudanden som kan brinna inne om du säger upp dig vid en viss tidpunkt?
5. Att inte ta en liten omställningspaus mellan jobben
Har du möjlighet är det här ett guldläge att förhandla sig till lite ledig tid mellan anställningarna. Det behöver inte vara långt, det kan räcka med några dagar för att hinna ladda batterierna, förbereda sig och ställa om mentalt inför den nya rollen. Har du känt att det är för mycket och att du varit nära en utbrändhet kan det vara värdefullt och viktigt att försöka få till en längre ledighet.
Foto: Unsplash/TT
Inspirerat av: Huffington Post