Musical.ly – det här är vad dina barn gör på fritiden
Det kan vara svårt att som vuxen hänga med i svängarna när teknologin utvecklas så fort som den gör. Men barn och unga är snabba med att hoppa på den senaste trenden. Vad som var inne igår är ute idag. När man precis lärt sig använda Instagram så är det Snapchat som gäller. Nu är det Musical.ly som är grejen. Men vad är det egentligen?
Läs mer Här är den värsta appen för din tonåring
Musical.ly är en plattform där användarna kan skapa tusentals följare genom att filma sig själva i femton sekunder när de mimar och dansar till låtar. Det är en relativt svåranvänd app, jämfört med exempelvis Snapchat, eftersom det tillkommer en hel del specialfunktioner och även viss finess för att få till ett bra klipp. Appen har glidit många förbi och få medier har rapporterat om fenomenet Musical.ly. Kanske beror detta främst på att appens målgrupp är just äldre barn.
Dock bör appens omfång inte underskattas. Tjänsten har enligt Billboard över 200 miljoner aktiva medlemmar världen över som tillsammans laddar upp över 12 miljoner klipp varje dag.
En enskild användare kan få en enorm publik. Många svenska ”stjärnor” har redan miljontals följare. Ungdomarnas genomslag på Musical.ly bör inte heller tas lätt på eftersom det kan generera framgång på andra plattformer som slutligen kan ge kontrakt med stora bolag. Många användare i andra länder har redan plockats upp av skivbolag och till och med släppt egna klädmärken. Exempelvis 14 årige Jacob Sartorius som blev känd från Musical.ly och redan släppt singlar, kläder och haft sin egna turné.
— Jacob Sartorius (@jacobsartorius) 2017 suoidnemánnu 4
Appen släpptes för tre år sedan och har växt explosionsartat sedan dess. Enligt Breakit beror stor del av företagets framgång på att de har ett avtal med Apple music som ger dem rättigheter till miljontals kända låttitlar.
Läs även 7 appar som kan vara farliga för barn
Men att mima är inte allt. Det handlar om att skapa karaktär och man kan satsa på att göra allt från roliga sketcher till riktigt grymma danssteg. Användarna (särskilt de kända) kallas för ”musers” och en känd muser kan tjäna en rejäl summa pengar på att marknadsföra företag i sina klipp. I en liveversion av appen kallad ”Live.ly” kan man även bli sponsrad i realtid av tittare som enskilt skänker små gåvor.
Hoppa nu inte direkt till att tro att ditt barn är kändis i hemlighet. De flesta av användarna är beskådare och det finns även många ungdomar som använder appen enbart för att kommunicera med sina vänner och då skickar videoklipp som direktmeddelanden istället för att smsa.
Läs även 6 vanor föräldrar till framgångsrika barn har gemensamt