Trendar: Krönika om självkärlek Dejta efter separation Teknikhacks Yoga med Johanna Resetips Vintips till maten

Ny funktion på Instagram – nu kan du shoppa direkt i appen!

25 apr, 2018
AvSofia Börjesson
Apparna som gör din ekonomin bättre
Såväl köpare som säljare har efterfrågat en tjänst på Instagram där man kan få pris och produktinformation direkt i appen – och framför allt en köp- och säljfunktion. Nu lanseras Instagram shopping som ska lösa just det.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

I går lanserade Instagram den nya funktionen Instagram shopping i Sverige. Den innebär att modemärken och andra annonsörer kommer att kunna tagga sina bilder med prislappar som går att klicka på för att få mer information om produkten och där det även finns en köpknapp. Därigenom ska det bli lättare för användarna att handla via Instagram.

– Tidigare har Instagram fungerat som ett skyltfönster för kedjans e-handel. Nu kan kunderna köpa produkterna direkt i skyltfönstret, säger Johnas Liljegren, industry manager på Facebook, till Market.

Mest uppskattad har Instagram shopping blivit för de som köper och säljer mode. Det förklarar Instagram genom att målgruppen är flitiga Instagram-användare, men också genom att produkterna är lätta att marknadsföra i kanalen.

Den nya funktionen testades för första gången i USA 2016, och tidigare i år anslöt sig även Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Brasilien, Australien, Italien, Kanada och Spanien. Tisdagen den 24 april lanserades Instagram shopping i Nordens alla länder, förutom Island.

Källa: Market, Dagens media, Breakit

Läs också:

Instagram hintar om en ny uppdatering –  påverkar det ditt flöde

Här är världens 10 mest instagramvänliga hotell

Artikeln publicerades först på ELLE.

 

Annons