Trendar: Krönika om självkärlek Dejta efter separation Teknikhacks Yoga med Johanna Resetips Vintips till maten

Ny studie: Det önskar sig flest i julklapp

20 okt, 2021
AvEmma Castman
AvEmma Castman
Vad står egentligen högst upp på folks önskelistor? En ny studie visar att en och samma grej toppar listan – oavsett ålder. Kan du gissa vilken?
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
4 julklappslekar som förhöjer din julaftonBrand logo
4 julklappslekar som förhöjer din julafton

Visste du att en av fem svenskar börjar julhandla tidigare i år än förra året? Det visar ny statistik från Klarna. Rapporten de släppt heter 2021 Holidays Unwrapped och är baserad på en enkätundersökning av 17 000 personer på 16 marknader. Klarnas egna transaktionsdata, visar också att en av nio (11%) svenskar redan har börjat julhandla, och att en av åtta (13%) kommer börja innan Black Friday.

Men hur kommer det sig att allt fler väljer att hänga på låset för julhandeln just i år? Hälften av alla tillfrågade (49%) börjar handla i tid för att minska risken för sena leveranser, och två av fem (39%) väljer att vara ute i god tid för att säkerställa att lagret inte tar slut.

– I Sverige har vi historiskt sett en utmaning kopplat till leverans och frakt under julhandeln, inte minst under pandemin, vilket kan ha resulterat i att många svenskar valt att tidigarelägga sina inköp för att inte riskera utebliven eller försenad leverans. Vi ser också en oro för att lagerhållningen inte ska räcka, vilket även det är en anledning till att man väljer att starta sin julhandel tidigare i år. Det är dock inget som är unikt just för Sverige. Vi ser samma trend över hela världen, vilket är ännu ett tecken på att konsumenter vill ha full kontroll över sin shopping i år, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i ett pressmeddelande.

Populäraste julklapparna att önska sig

Men vad önskar sig folk i julklapp egentligen?

Faktum är att en och samma produktkategori toppar listan oavsett ålder – och det är elektronik. Jämfört med en genomsnittlig dag i november såg Klarna att försäljningen av elektronik ökade med 694 procent på Black Friday, 122 procent på Cyber Monday och 262 procent under Black Week förra året. På Cyber Monday är det smycken och accessoarer som ökar allra mest i försäljning.

Foto: TT

Annons