Reklamkampanjen lyfter frågan om sexuellt samtycke
En kampanj har dragits igång efter den stora debatten kring våldtäkter och sexuella övergrepp som rasade i USA förra året. Den föranleddes av att studenten och elitsimmaren Brock Turner förgripit sig på en medvetslös kvinna och dömts till sex månaders fängelsestraff. Förra veckan släpptes Turner ur fängelset, efter att endast ha avtjänat halva strafftiden – och debatten blossade upp igen.
LÄS OCKSÅ: Elisabeth Massi Fritz lanserar armband med uppmaningen att ”sluta tafsa”
I filmen ligger ett antal personer utslagna på en utställd säng på gatan, med skylten ”If I can´t say no, I can´t say yes”. Ordet consent (samtycke) förklaras enligt ordboken och meddelandet är tydligt: Om en kvinna sover, är medvetslös, kraftigt påverkad eller utslagen kan hon inte säga något. Inte nej – men heller inte ja.
Det finns ingen gråzon när det gäller sexuellt samtycke konstaterar reklamfilmen i slutet. Om en person, oftast en kvinna, inte visar ett tydligt ”ja” så är det nej. Och då är det en våldtäkt. Det låter självklart men är ju tyvärr inte det, det visar övergrepp och våldtäker som sker och förklaringar (oftast från män) – gång på gång.
Kampanjen KnowNo vill lära unga vad samtycke innebär och starta diskussioner i ämnet. Bakom idén och utförandet står Snake Roth och Stephanie Franke som arbetar på Marc USA.
Se filmen här.
Av Lisa Arnell, från vår systertidning Elle.se