Retro-teknik gör comeback – här är trenderna
I mitten av 90-talet var jag extremt avundsjuk på min fem år äldre bror. Han hade fått en MiniDisc i julklapp, en liten teknikpryl där man kunde lagra och spela upp musik.
Det blev starten på familjen Knudsens resa med musikanläggningar: vi brände massor av CD-skivor för att kunna lyssna på musik på stereon och förstås Walkman. Sedan kom MP3-spelaren. För att inte tala om julen då alla syskonen fick en Nokia 3210.
Samtidigt i USA var statusmobilen Sidekick (som var täckt av falska diamanter) det hetaste man kunde ha. It-tjejer, med Paris Hilton i spetsen, blev fotograferade när de drog fram sina mobiler ur knallrosa handväskor. Det var årtiondet då Juicy Couture-träningsdräkter, lågt skurna jeans, miniväskor, digitalkameror och vikbara mobiler var de hetaste trenderna.
KK har tidigare rapporterat att 2000-talets mode verkligen gjort en comeback! Men enligt Harper's Bazaar Australia är det inte bara modet som är tillbaka – nostalgi säljer, och nu är vintage-teknik den senaste Y2K-besattheten.
Oavsett om du gillar det eller inte är modetrenden – och allt som hör till – från 90-talet och det tidiga 2000-talet, även känt som Y2K, här för att stanna.
Hollywood tar över trenden!
Paris Hilton, Britney Spears, Christina Aguilera och Lindsay Lohan lyfts ofta fram som inspirationskällor för Y2K-trenden.
Och när det gäller tekniktillbehör har även andra kändisarna hakat på. Lily-Rose Depp har promenerat längs New Yorks gator med trådbundna hörlurar. Du vet, de där med sladd som alltid trasslar ihop sig – och kan driva oss till vansinne.
Modellen Bella Hadid, tillsammans med många andra, har återupplivat polaroidkameran och de gamla digitalkamerorna för att dela nostalgiskt korniga bildkaruseller på Instagram.
Kim Kardashian, 44, har också fastnat för nostalgi-trenden, kanske just för att vi befinner oss i en Y2K-era. Affärskvinnan bakom det populära märket Skims använde också nostalgiska föremål i sin kampanj för sina shapewear-produkter – med it-tjejen Sabrina Carpenter i spetsen.
Som tidigare nämnt: nostalgi säljer.
– Vi har redan sett trenden ett tag nu, även inom modet. De nostalgiska trenderna tar plats. Egentligen är det inte så konstigt. I en värld i kris söker vi oss i allt större utsträckning till det bekanta och trygga – en säker hamn, om man så vill. En hand att hålla i och så vidare. Under och efter pandemin blev nostalgin särskilt framträdande. Det är också en naturlig reaktion på den snabba teknologiska utvecklingen, liksom en mättnad och trötthet på det eviga jagandet.
Det säger KKs modeansvariga, Ida Elise Eide Einardottir.
Gen Z och millennials omfamnar den eftertraktade 90-talskulturen, som inkluderar alla aspekter av denna tidlösa teknik.
Redan 2021 kom en rapport som visade att försäljningen av CD-skivor och vinyl hade ökat markant.
Polaroid, som en gång var nära konkurs, blomstrar återigen. Och som The New York Times nyligen skrev: "Gen Zs hetaste pryl är en 20 år gammal digitalkamera."
Anledningen bakom Y2K-trenden
Men vad är det med retro-teknologi som har fått influencers och dagens unga att bli så fängslade? Enligt den kliniska psykologen Jaime Zuckerman handlar det om en längtan efter något konkret.
– Idag består en stor del av våra dagliga liv av att hantera det immateriella. Pengar, bilder, e-post och böcker kan alla upplevas utan att vi faktiskt håller i själva föremålet, säger han till Harper's Bazaar Australia och tillägger:
– Längtan efter att hålla något i händerna, att känna på texturer och tyngd, är något som tydligt saknas i vårt nuvarande samhälle.
Nokia 3210 och Walkman
Ida Elise Eide Einarsdottir menar att nostalgins visuella estetik också utgör en stark kontrast till det nästan polerade uttryck som de allra nyaste telefonerna ger i fråga om bildkvalitet.
– Och kanske också det faktum att man med engångskameror eller Polaroid-kameror bara har en chans, medan selfies kan tas om och om igen. Det finns något nostalgiskt och kanske även lugnande i det.
Men tillbaka till Walkman och den diamantbeströdda it-telefonen. Retro-teknologi är en trend som följer modet tätt. Flip-telefoner, digitalkameror och trådbundna hörlurar är trendiga. Det syns också på sociala medier med hashtags som #BRINGBACKFLIPPHONES, #y2kaesthetic och #digitalcamera.
Men den kanske bara kommer att vara så länge Y2K-kulturen är trendig – för trender kommer och går – och kommer tillbaka. Så om "alla" kommer att bära Juicy Couture-träningsdräkter och använda flip-telefoner de kommande åren, återstår att se.
Jag tror nog inte det, även om det skulle vara roligt att testa en vecka med en Nokia 3210 och en Walkman igen. Eller?
Detta är en artikel som först publicerades på vår systersajt KK.no.