Så blev sexleksaken en diskret vardagspryl
Finns det lust finns det uppfinningsrikedom.
Gurkor, penslar och badbollar kan med en gnutta fantasi snabbt förvandlas till ett njutningsmedel.
När ”The Hitachi Magic Wand” lanserades i USA i slutet på 1960-talet var tanken att den skulle mjuka upp spända muskler. Men enligt historieskrivningen kom innovativa hemmafruar snabbt fram till att den kraftfulla massagestaven kunde användas som klitorisvibrator.
Men i forum på nätet går det också att hitta mer och mindre utförliga beskrivningar på hur du kan göra om din vanliga deodorant till en sexleksak. Vissa beskriver hur den blöta känslan påminner om oralsex.
Ett svenskt företag bestämde sig för att försöka skapa en diskret och hygienisk version av nätfenomenet.
Sedan knappt ett år tillbaka finns en helt ny vuxenleksak på marknaden – ”Klittra of Sweden”.
– Det finns ett behov av vuxenleksaker. Det ser man bara om man googlar och ser vilka kreativa lösningar folk redan hittat på där hemma, säger Anna Eriksson vid ”Klittra of Sweden”.
Vibratorn ser ut som en helt vanlig deodorant och fylls med glidmedel. Roll-on-huvudet rullas över klitoris, eller annan erogen zon, samtidigt som den vibrerar.
– För oss var det väldigt viktigt att den skulle se neutral ut och kunna stå framme. Diskussionen kring vuxenleksaker öppnas upp, men många känner fortfarande att det absolut inte får synas. Att det skulle vara en katastrof om den stod framme i badrummet eller på nattduksbordet.
Namnet ”klittra” anspelar på det ord för kvinnlig onani som RFSU klubbade igenom 2015. Ordet fick stort genomslag både nationellt och internationellt.
Ser ut som en deodorant
Men trots att deodorantfenomenet cirkulerat runt på nätet under lång tid, var inte alla lika övertygade.
– När vi försökte sälja in produkten var det många som sa att det var det dummaste de hade hört. Men när de fått höra lite om bakgrunden vänder de, säger Anna Eriksson.
Anna Eriksson berättar också att kvinnor som har problem med torra slemhinnor har haft stor nytta av produkten, eftersom de ofta behöver stora mängder glidmedel för att kunna njuta.
Via en kontakt har företaget även fått respons från en äldre kvinna som bor på ålderdomshem. Kvinnan ska ha berättat att hon gärna ville ha en vuxenleksak, men att det var viktigt att den var diskret när barn och barnbarn kom på besök.
– Det är väldigt spännande och man märker verkligen att vuxenleksaksbranschen är en innovationstörstande marknad.
Sexleksaker kan avdramatisera
Sylvia Lidén Nordlund, sexolog på Belladot, upplever också att sexleksaker blivit allt mer rumsrena.
– Det har blivit mer lättillgängligt och det är inte så porrigt längre. Förr fick man gå till en särskild porraffär på en särskild gata, nu kan man gå in till apoteket. Det gör att det blir avdramatiserat på ett annat sätt, säger hon.
Sexologen Sylvia Lidén Nordlund. Bild: Pressbild
Förr fick vi köpa kondomer på apoteket – i dag hänger de framme i kassan på mataffären. Kanske kommer sexleksakerna göra samma resa en dag.
– Utseendet, att de ser vardagliga och oskyldiga ut, och hur de exponeras har förstås stor betydelse. Det är säkert till viss del en generationsfråga och hur man har vuxit upp. Men sedan har vi filmen och litteraturen också. Efter ”Sex and the city” lättade vi på locket och ”rabbiten” steg i popularitet.
Den fallosformade vibratorn med särskilt klitorisstimulans är fortfarande en av de mest populära sexleksakerna för kvinnor.
Men trots att myten om den svenska frigjordheten lever, upplever Sylvia Lidén Nordlund att många fortfarande har svårt att prata om sex. Att sexleksaker blir mer synliga kan vara ett steg på vägen, tror hon.
– Förhoppningsvis kan det hjälpa till att avdramatisera hela sexpaketet. Sex är en väldigt naturlig del av livet och det borde vara lika lätt att prata om som vad man ska äta till middag. Ibland blir det något snabbt som korv med bröd och ibland blir det trerätters.