Så fungerar appen som mäter klimatpåverkan från kläder och skor
Många vill ha bättre koll på hur deras konsumtion egentligen påverkar klimatet. Men det är svårt att veta hur man ska göra som konsument. Kanske känns det svårt att på måfå googla hur stort koldioxidavtryck ens nya tröja eller bärbara högtalare gjort.
Likadant tänkte utvecklarna bakom en ny app. Nu har de sett till att du snart kommer kunna räkna ut hur många kilo koldioxidutsläpp specifika produkter inom kläder, skor, livsmedel och hemelektronik står för.
App för klimatavtryck
Den första versionen av appen släpps i augusti och till att börja med kommer du kunna söka upp hur stort klimatavtryck din konsumtion av kläder och skor gör.
I senare versioner ska även livsmedel och hemelektronik inkluderas, berättar Johan Pihl som är innovationsansvarig på företaget Docomomy som står bakom appen.
– Jag tror att de flesta konsumenterna vill göra medvetna val men det är svårt idag. På samma sätt som att priset på något bestämmer om jag vill köpa en produkt, kan även klimatpåverkan bli det med hjälp av den här tjänsten. För mig som konsument blir det något jag enklare kan ta med i beräkningen, säger han.
Räknar ut klimatavtryck för kläder
Appen ska kunna användas av både företag och vanliga konsumenter. Ett modeföretag kan till exempel mata in olika värden för en tröja de säljer: hur den tillverkats, vilka material den innehåller, hur den förpackats och transporterats. Många företag vill kunna ge sina kunder tydlig information om detta, berättar Mathias Wikström som är VD för företaget.
Konsumenten kan i sin tur sen gå in och söka på specifika produkter som företag valt att lägga in i systemet men också ta reda på hur stor genomsnittlig klimatpåverkan till exempel en ”vanlig tröja” har.
– Om tillräckligt många företag börjar lägga in information och om konsumenter börjar använda den här tjänsten är vår förhoppning att fler ska börja välja mer hållbar produktion, säger Mathias Wikström.
Appen släpps i augusti och heter Planet Loyalty.
Foto: TT, Doconomy
LÄS MER:
Nu förbjuds ”snuskiga” emojis – och här är höstens emojinyheter!
Facebook lanserar nya familje-emojis — men gör en stor tabbe