Trendar: Krönika om självkärlek Dejta efter separation Teknikhacks Yoga med Johanna Resetips Vintips till maten

Serena Williams Nike-reklam ger oss gåshud – hyllar ”galna” kvinnor

26 feb, 2019
AvEmma Castman
Under Oscarsgalan släppte Nike en reklamfilm tillsammans med tennisstjärnan Serena Williams. En gripande kampanj som hyllar kvinnliga idrottare – och som har tagit världen med storm.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Under en av Oscarsgalans reklampauser tog Nike tillfället i akt att visa upp sin senaste reklamfilm – Dream crazier. En film som vill lyfta kvinnor inom sporten och belysa skillanderna mellan kvinnliga och manliga idrottsutövare. En känslosam och medryckande film som sedan släppet i söndags har tokhyllats i sociala medier – och som har fått närmare sex miljoner visningar på Youtube.

Kampanjen frontas av ingen mindre än tennisstjärnan Serena Williams – som i filmen berättar om de fördomar man som kvinnlig idrottare ofta tvingas möta.

”Om vi visar känslor kallas vi dramatiska. Om vi vill tävla mot män är vi tokiga. Om vi blir arga är vi hysteriska, irrationella eller galna. Och om vi drömmer om lika möjligheter har vi vanföreställningar”, säger Serena Williams bland annat i reklamfilmen, samtidigt som klippbilder på olika kvinnliga idrottare syns springa, fäktas, hoppa, slåss och svettas.

”När vi är bra är det något fel på oss”

Filmen fokuserar på att visa hur kvinnor som gång på gång har kallats galna och världsfrånvända ändå fortsätter att slåss och kämpa för sin dröm. Och vid ett tillfälle i filmen syftar Serena Williams på sin egen resa och säger:

Annons

”Att vinna 23 grand slams, få barn och sen komma tillbaka för mer? Galen, galen, galen – ja, vill de kalla dig galen – visa dem vad galenskap kan göra.”

Serena Williams säger också: ”När vi är bra är det något fel på oss”, samtidigt som det visas bilder på medeldistanslöparen Caster Semenya i filmen. Löparen som just nu inväntar besked om hon kommer tvingas medicinera för att få fortsätta tävla mot andra kvinnor på grund av sina naturligt höga halter av testosteron.

Uppföljning till filmen Dream crazy med Colin Kaepernick

Reklamfilmen Dream crazier är en uppföljare till Nikes hyllade kampanj Dream crazy – som frontades av Colin Kaepernick. En framgångsrik amerikansk fotbollsspelare som tidigare slutat spela i NFL efter att ha protesterat mot rasism genom knäböjning. I reklamfilmen pratar Colin Kaepernick om rättvisa, representation och att bli bäst – trots alla motgångar.

https://www.youtube.com/watch?v=whpJ19RJ4JY

Annons

https://www.youtube.com/watch?v=Fq2CvmgoO7I

Foto: Mark Schiefelbein/TT

Läs mer:

Reklam för skräpmat förbjuds i London för att stoppa barnfetman

43 manliga vinnare och 14 kvinnliga på Oscarsgalan 2019

Historisk och viktig seger för svarta kvinnor på årets Oscarsgala

Annons