Trendar: Krönika om självkärlek Dejta efter separation Teknikhacks Yoga med Johanna Resetips Vintips till maten

Situation Stockholm-försäljarna får nya jackor

26 okt, 2017
AvFemina
Från och med idag bär alla Situation Stockholm-försäljare jackor framtagna i samarbete med Beckmans Designskola – för att synas bättre och vända på en sviktande försäljningstrend.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

För personerna som säljer Situation Stockholm är det en viktig väg tillbaka till samhället, men i takt med ökad trängsel i innerstaden har försäljarna allt svårare att synas i folkmassorna. För att bättre sticka ut och påkalla uppmärksamhet från fotgängare har man därför tagit fram helt nya jackor.

Jackorna är framtagna i ett samarbete med Beckmans Designhögskola och förutom att synas bättre kommer jackorna även att göra att försäljarna får ett enhetligt utseende.

–Att synas på gatan i samband med tidningsförsäljningen är viktigt av flera skäl. Arbetskläder skapar en tydlig identitet för den som bär dem och försäljning ökar när våra säljare syns tydligt på stan. Ju smidigare det går att sälja tidningen, desto mer stärks ofta självförtroendet för den som säljer Situation Sthlm, säger Pia Stolt, VD på Situation Sthlm i ett pressmeddelande.

Det är högskolans sistaårselever som jobbat med projektet under det senaste året, tillsammans med försäljarna av tidningen. De har fått tycka till om funktion, synlighet och hela tiden jobbat nära eleverna. Säljarna fick sedan 12 bidrag att välja mellan, vilka även ställdes ut  på Fotografiska museet.

Annons

Läs även Skydda dig i mörkret – med reflexgarn

Flest röster fick en jacka av Julia Andersen, med dubbla funktioner – säljarvästen är fastsydd i en specialficka, och kan tas fram vid försäljning och vecklas undan när säljaren vill vara privat.

– Det var en utmaning att göra en design som ska passa så många olika människor och få dem att synas men på ett bekvämt sätt. Det har varit väldigt många människor inblandade i detta projekt och det har i sig varit väldigt spännande och nytt för mig,, säger Julia.

Alla 300 säljare på Situation Sthlm får varsin jacka.

– Jag uppmanar alla stockholmare att hålla utkik efter oss för nu kommer vi att synas mycket bättre. Och bli inte avundsjuk på jackan, för det tror jag de blir, säger Pierre Blom, säljare på Situation Sthlm.

Situation Sthlms verksamhet syftar till att stötta hemlösa, f.d. hemlösa och socialt utsatta människors väg tillbaka till samhället med arbete som metod. Tidningen har funnits i 22 år och ges ut en gång i månaden. Säljarna köper tidningen för 25 kr och säljer den vidare för 50 kr.

Artikeln publicerades först på Cafe.se.

Läs även 13 starka bilder som visar hur barn har det runtom i världen

 

Annons