Sjuk på resan – vad kan man göra då?
Det får bara inte hända – men hur blir det med resan om du drabbas av sjukdom eller råkar ut för något oförutsägbart? Går det att få tillbaka pengarna och boka om utan att det svider alltför mycket i plånboken? Måste du själv betala för eventuell sjukvård utomlands? Här reder vi ut några av de frågetecken som kan dyka upp.
Hemförsäkringen brukar räcka
I de flesta hemförsäkringar ingår ett reseskydd som gäller i 45 dagar. Den försäkringen räcker som en grundförsäkring under en vanlig semesterresa för dig och familjen.
Följande brukar täckas av hemförsäkringen: sjukvård, sjuktransport, akut tandvård, stöld av egendom, överfall, förseningar eller om du hastigt måste åka hem på grund av att en anhörig blivit sjuk eller om något hänt med din egendom hemma i Sverige.
Tänk på:
• Du betalar en självrisk, som varierar från bolag till bolag. Och du kan få ligga ute med pengar för läkarvården tills ärendet är anmält och utrett av försäkringsbolaget.
• Ska du vara borta längre än 45 dagar? Då behöver du förlänga hemförsäkringens reseskydd.
• Skyddet täcker inte alltid riskfyllda aktiviteter, till exempel dykning, bergsklättring, forsränning, skidåkning offpist och fallskärmshopp. Se efter i villkoren för just din försäkring och teckna eventuella tillägg.
• Observera att det kan bli knepigt att få ersättning för vård utomlands om du var sjuk redan vid utresan från Sverige.
• Om du ska studera eller arbeta utomlands gäller inte hemförsäkringens reseskydd.
• I många fall ingår inte avbeställningsskydd i hemförsäkringens reseskydd.
Kontokortet ger dig avbeställningsskydd
Om man betalar sin resa med ett betal- eller kreditkort ingår oftast ett avbeställningsskydd och en reseförsäkring. Oftast räcker det att man betalar mellan 50 och 75 procent med kortet för att få ta del av avbeställningsskyddet och reseförsäkringen som finns i kortet.
Tänk på:
• Avbeställningsskyddet och försäkringen gäller bara dig och ditt hushåll, inte för övriga i resesällskapet som du kanske har lagt ut för genom att betala med ditt kort.
Resebolagens försäkring är ofta onödig
Man vill ta det säkra före det osäkra och väljer därför det försäkringstillägg/avbeställningsskydd som resebolaget erbjuder när man bokar sin semesterresa. Men om man har en hemförsäkring är detta en onödig utgift. Och avbeställningsskydd brukar man få om om man bokar resan med ett kontokort.
Tänk på:
• Resebolagens villkor kan vara generösare än kortbolagens och hemförsäkringens – läs igenom det finstilta noggrant och fundera över hur mycket skydd du behöver innan du bestämmer dig.
• Att reseförsäkringen kanske inte gäller om du är sjuk innan avresan och ändå åker iväg.
Skaffa EU-kortet!
Med EU-kortet (Europeiska sjukförsäkringskortet) har du som EU-medborgare rätt till akut sjuk- och tandvård inom EU. Du beställer kortet gratis genom försäkringskassan. Eller skicka sms till 710 20 med texten: EUKORT+personnummer.
Skyddet innebär att du har rätt till samma statliga vård som landets invånare har och till samma pris. Men standarden på sjukhus och läkarvård kan skilja sig från svensk sjukvård och priserna kan vara skyhöga utomlands. I vissa länder måste du först betala hela vårdkostnaden själv och sedan begära ersättning hos landets motsvarighet till Försäkringskassan.
Om du ska resa inom Norden behöver du inget EU-kort.
Tänk på:
• Beställ kortet i god tid, det kan ta upp till 10 arbetsdagar innan du får det.
• Barn ska ha ett eget EU-kort.
• Vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet som du besöker; kortet gäller alltså inte för privat sjukvård.
• EU-kortet täcker inte hemtransport vid olycka eller sjukdom.
Om du blir sjuk eller skadad:
• Ta alltid med försäkringsbolagets resebevis/servicekort med telefonnumret och larmnummer till ditt försäkringsbolag så att du kan ringa dem om något skulle inträffa under resan. Om du behöver akut hjälp på resan kontaktar du alltid SOS International: +45 70 10 50 50. Du kan också ladda ner appen HelpMe om du behöver hjälp att hitta kvalitetssäkrad vård vid enklare sjukdomar eller skador.
• Besök en läkare på resmålet så fort som möjligt och be om ett detaljerat intyg på engelska. I försäkringsbolagets resebevis finns ett färdigt formulär för läkaren att fylla i.
• Spara journaler och alla kvitton.
• Dokumentera eventuella skador med fotografier.
• Anmäl skadan eller sjukdomen till försäkringsbolaget så snart som möjligt.
Källor: Konsumenternas.se, erv.se