Supervanliga språkmissen – kan du rätt svar?
Att råka skriva de där det ska vara dem och tvärtom är en riktigt vanlig språkmiss, och något som många svenskar har problem med, oavsett bildningsnivå.
– Till och med Gustav Fridolin skrev fel i sin bok ”Morfar skrev inga memoarer” året innan han blev utbildningsminister, säger gymnasieläraren Charlotta Hemlin till Läraren.
Att få rätt med om man ska skriva de eller dem i en mening kan vara svårare än man kan tro, och det är något som riktigt många svenskar har svårt för. Enligt Läraren är det ett av de allra vanligaste språkfelen folk gör – och det verkar inte heller bero på utbildning eller intelligens.
Charlotta Hemlin, som är gymnasielärare i svenska och svenska som andraspråk, och krönikör i Ämnesläraren, menar att till och med högt uppsatta politiker får det fel emellanåt.
– Till och med Gustav Fridolin skrev fel i sin bok ”Morfar skrev inga memoarer” året innan han blev utbildningsminister, säger hon i Läraren.
Inom skolväsendet råder det delade meningar om vikten av att kunna skillnaden på de och dem, där en del tycker att det funkar lika bra att skriva det mer talspråkliga ”dom” även i text – något Charlotta inte håller med om.
– Grunden till det här problemet är ju förstås att man använder ”dom” som talspråk både för ”de” och ”dem”. Jag tycker att det är jätteviktigt att lära elever att veta när man ska använda det ena eller det andra. Man behöver ju göra skillnad på subjekt och objekt i skriven svenska annars kan det bli missuppfattningar, säger Charlotta Hemlin.
Kan du om det ska vara de eller dem?
Innan vi går vidare kan du testa dig här – ska det vara de eller dem i de här meningarna?
1. Anna och Karin är vänner. ___ går i skolan tillsammans.
2. Ivar har många kompisar, och tycker om att leka med ___.
3. ”Låt ___ gå före oss i kön, vi kom efter ___.
4. ”Har du hört om olyckan? ___ körde in i en älg.”
5. Harry är ett stort fan av Spice girls. Han älskar ___.
Kolla in facit längst ner i artikeln!
Hur lär man sig skillnaden på de och dem?
Som Charlotta lyfter står de för subjekt och dem för objekt i en mening. Hon har också bra tips på minnesregler för att få till det rätt i text. Hon påpekar också att det är vanligare med de än med dem – man har alltså större chans att få rätt om man gissar på de i stället för dem när man är osäker.
– En bra regel för att undvika förvirring, när man blir osäker, är att tänka på hur man använder ”jag” och ”mig”, vilket vi aldrig gör fel på. Jag=de och mig=dem, tipsar hon.
Facit:
1. De. 2. Dem. 3. Dem, dem. 4. De. 5. Dem.