Tricia Guild: Det här är viktigaste trenden i år
När Designers Guild med Tricia själv i spetsen öppnade sin inredningsvärld 1970 såg våra hem minst sagt annorlunda ut. Färg var vi visserligen inte rädda för i Skandinavien, tänk avokadogröna kylskåp och bruna sjögrästapeter, men så särskilt nogräknade var de flesta av oss inte. Det var gärna både murrigt, blommigt, randigt och rutigt – allt på en gång.
Men våra hem har blivit alltmer viktiga för oss, hur vi bor och inreder påverkar oss. Vi sticker inte under stol med att en dyr designlampa, en färgstark tapet eller den där enorma soffan faktiskt gör oss lite lyckligare och inspirerade. Inte undra på att heminredningstrenden är stark och levande.
Export till 60 länder
Designers Guild är numera känt över hela världen för sina klassiska blommor och stora medaljongmönster på uttrycksfulla tapeter och textilier i högsta klass – färggrann och spektakulär design för alla heminredare som vågar mer. Inspirationen hämtar Tricia Guild från bland annat östasiatisk dekorativ konst och italiensk arkitektur.
Tricia är både grundare och konstnärlig ledare för Designers Guild som i dag exporterar till över 60 länder, har flera butiker i London och showroom i bland annat Stockholm och New York. Allt började i en liten affär på King’s Road i London 1970, som nu växt till ett imperium.
Tricia, gratulerar till 50 år!
– Tack! Det är otroligt att vi firar ett halvt sekel – det är en både kraftfull, tankeväckande och rörande känsla. Jag är inte särskilt nostalgisk av mig, jag föredrar att leva i nuet och se till framtiden. Men jag är verkligen hedrad över att min vision och vårt företag firas med en utställning och en bok.
När du startade ditt företag 1970, förväntade du dig att det skulle bli en sådan framgång? And still going strong?
– Jag hade absolut ingen aning om vart denna extraordinära resa skulle ta mig, men jag har alltid varit passionerad och har arbetat mycket hårt längs vägen. Jag har också haft turen att vara omgiven av ett engagerat och begåvat team.
Vad är det främsta skälet till framgången för Designers Guild tror du?
– Jag tror att det just är en blandning av kreativitet, beslutsamhet, hårt arbete, innovation och att arbeta med ett likasinnat team – varje liten del i processen har varit och fortsätter att vara avgörande för vår framgång.
”Större självförtroende”
Hur såg inredningen ut för 50 år sedan?
– Looken då var djupt förankrad i det traditionella – tänk klassiska chintztyger och blommor i enkla, neutrala och ganska bleka toner. De flesta märken visade tyger i färgböcker eller i långa längder och möbler och tillbehör visades på olika avdelningar och till stor del isolerat från alla andra komponenter som faktiskt skapar en interiör. Nu tänker man mer på helheten.
Vilken är den viktigaste utvecklingen när man talar om inredning under dessa 50 år?
– Människor är mycket mer självsäkra i dag. Oavsett om man föredrar djärva färger och mönster eller något mer minimalistiskt tror jag att folk har större självförtroende när det gäller sina egna hem än för femtio år sedan.
Som företagets ledare och eldsjäl, och med sin förmåga att kombinera färger och mönster, har Tricia haft stort inflytande på heminredningen i västvärlden. Hon har skrivit 16 böcker, varav flera finns på svenska. Tricia Guilds inspiration gavs ut hösten 2004.
Nu är hon aktuell med en ny bok, In my view, den finns dock inte på svenska ännu. Boken har hon skrivit tillsammans med Amanda Back, kommunikationschef på Designers Guild och nära medarbetare till Tricia Guild i över 20 år.
Boken innehåller över 500 fotografier – alla tagna av James Merrell. Här får vi bland annat spana in Tricias senaste hem i Umbrien i Italien. Hela projektet bygger på ett samarbete mellan Tricia och arkitekten Stephen Marshall och trädgårdsarkitekten Arne Maynard. Intresset för blommor och trädgård har hon i blodet, såväl Tricia Guilds morfar som mamma var trädgårdsmästare.
Sommarhus i Italien
I boken får vi även titta in i Tricias nya Londonhem – ett viktorianskt radhus som samma team ligger bakom. Men när livet i Italien framför allt handlar om vila och harmoni så har Londonhemmet mer fokus på hennes arbete på Designers Guild. Det är som ett slags labb, där hon testar design och utvärderar hur färger fungerar tillsammans.
Förutom boken öppnar den 14 februari utställningen Out of the blue på mode- och textilmuseet Fashion and textile museum i London. Där kommer man förstås att få ta del av Tricias och Designers Guilds färgstarka värld från det gångna halvseklet.
Kan du välja dina egna favoriter från de senaste 50 åren?
– Jag tror egentligen inte att jag kan välja en favorit, varje design är ett sådant arbete av kärlek, tankeverksamhet och ansträngning. Men ska jag välja några av de mest minnesvärda mönstren får det bli Paper roses, China rose, Geranium och Kusumam samt Caprifoglio och Saraille.
Designers Guild är också ett svenskt kärleksförhållande.
– Känslan är ömsesidig! Jag älskar den skandinaviska färgpaletten: kritgrå, celadon, ankägg och vit, det utstrålar elegans och nåd. Det är en vilsam och lugn palett som känns mjuk och inbjudande, med sin känsla av harmoni.
Hur arbetar du och ditt designteam när du skapar nya mönster?
– Du måste hitta fröet, utgångspunkten, och det är den svåraste delen. Vi gör det med mood boards, men även sådana måste börja med något. Inspiration finns överallt, ett fotografi, ett konstverk, en opera som jag just sett, några blommor från trädgården. Det måste bara vara något som känns rätt för det ögonblicket, i just det ögonblicket.
Återvunnen tygkollektion
Vad ser du för trender om du får sia lite?
– Hållbarhet är oerhört viktigt för oss och det fokuset kommer att fortsätta ta fart eftersom det är absolut nödvändigt för framtiden. Våren 2019 var vi på Designers Guild stolta över att lansera en innovativ återvunnen tygkollektion, Lissabon. Den består av tre olika mönster, som alla är vävda i Italien med garner som återvunnits från modebranschen. Vår färgkollektion är också miljövänlig, varje kulör är vattenbaserad med liten påverkan på miljön.
Hur ser kollektionen för 2020 ut?
– Vi lägger till 28 nya färger till vår kollektion Earth tones. Alla är inspirerade av de lugna nyanser som finns i naturen, subtilt grått, sten och kvarts till mer dramatiska toner som ockra och terrakotta, skymningsblått och grönt. Tänk hav, kust, skog och hedmark.
TRICIA GUILD
GÖR: Grundare och kreativ chef på Designers Guild.
BOR: Hus i London och Umbrien.
FAMILJ: Dottern Lisa Guild.
AKTUELL: Tricia grundade Designers Guild 1970 och företaget firar följaktligen 50 år i år. Utställningen Out of the blue på Fashion & textile museum i London.