Bygg ditt eget Villa Villekulla – som pepparkakshus
För att fira att världens starkaste flicka, Pippi Långstrump, fyller 75 år har Annas Pepparkakor i samarbete med Astrid Lindgren AB tagit fram två lekfulla nyheter – nämligen Villa Villekulla som pepparkakshus samt en pepparkaksburk med olika Pippi-motiv.
Nyheterna är en del av Astrid Lindgren AB och Rädda Barnens globala kampanj Pippi of Today som syftar till att ge stöd till unga flickor världen över som är på flykt, så att de förutom styrkan att överleva, även får en chans att starta ett nytt liv.
– Vi på Annas är otroligt stolta och glada över det fina samarbetet med Astrid Lindgren AB. Vi brinner för att göra de godaste pepparkakorna och att få utveckla produkter till allas vår älskade Pippi har känts både ärofyllt och viktigt, särskilt då vi får vara med och samla in pengar till Rädda Barnen och deras viktiga arbete för flickor på flykt, berättar Eva Forsberg, Category Marketing Manager på Annas Pepparkakor.
Vill inspirera hela familjen till lek
Tanken är att kaknyheterna ska uppmuntra till lekfullt julstök i sann Pippi-anda. Det stora tvåvåningshuset med veranda och skorsten är nämligen lika snett och vint som sagofigurens riktiga hus – vilket gör bygget till en rolig utmaning för hela familjen
Annas Pippi-pepparkakor kommer i fyra figurer; Pippis egen ballong, Lilla Gubben och bokstäverna P och I.
Nyheterna finns i butik från och med vecka 42. För varje såld Annas Pippi Pepparkakor och Villa Villekulla Pepparkakshus, går 50 öre respektive 1 krona till Rädda Barnen och deras arbete för flickor på flykt.
Återlanserar gamla favoriter
Förutom Villa Villekulla som pepparkakshus och Pippis alldeles egna pepparkakor har Annas även bestämt sig för att återinföra tre tidigare limited edition-smaker – nämligen polkagris, lakrits och toffee.
Polkagris fanns i sortimentet för fyra år sedan, lakrits för tre år sedan och knäck (som numera går under namnet toffee) för två år sedan.
2019 års limited edition-pepparkaka var en kombination av smakerna citron och ingefära. Den gör dock inte comeback i år.
Foto: The Astrid Lindgren Company, Annas Pepparkakor
LÄS MER:
Fina dukar till matplatsen – 14 köptips