Meghan Markle släpper en klädkollektion
Meghan, hertiginnan av Sussex, kommer lansera en klädkollektion tillsammans med tre kända varumärken och en av sina designervänner senare i år. Det berättar Meghan i det nya septembernumret av Vogue som hon är gästredaktör för.
Tillsammans med Marks & Spencers, John Lewis & Partners, Jigsaw och hennes nära vän designern Misha Nonoo ska en kollektion med klassiska kontorskläder tas fram. Men det är inte för att ge sig in i modebranschen som hertiginnan tagit sig an projektet. Kollektionen har nämligen ett gott syfte.
Tanken är nämligen att för varje sålt plagg ska ett plagg doneras till Smart Works, en av välgörenhetsorganisationerna som Meghan jobbar med. Brittiska Smart Works hjälper långtidsarbetslösa kvinnor att komma in på, samt återvända till, arbetsmarknaden genom att stödja dem i att få kunskap och redskap för att lyckas på jobbintervjuer och i arbetslivet.
Meghan beskriver i Vogue hur man på Smart Works möts av en kavalkad av kläder i olika färger, men att de inte alltid är rätt storlekar eller rätt val stilmässigt. Därför har hon bett om hjälp av sin vän och de tre företagen för att ta fram mer klassiska alternativ.
“Många av varumärkena gick med på att använda sig av “en-för-en-modellen”. För varje plagg som köps av en kund, doneras ett plagg till välgörenhetsorganisationen. Det ger oss inte bara möjligheten att vara en del av varandras historia, det påminner oss också om att vi är i detta tillsammans”, skriver Meghan i det kommande numret enligt E Online.
Meghan blev kunglig beskyddare av organisationen i januari när hon hade ett officiellt besök på huvudkontoret. Månaden efter hjälpte organisationen nästan dubbelt så många kvinnor som samma månad året innan, enligt Harper’s Bazaar.
“Det handlar inte bara om att donera kläder och se var de landar, det handlar om att som kvinnor verkligen vara en del av varandras framgångshistorier”, sa Meghan vid besöket.
“Meghan Markle-effekten” kan påverka
Trots att det bara gått tre år sedan Meghan och prins Harry blev ett par har hertiginnan redan blivit en stor kunglig stilikon. Hennes stil är klassisk med en modern känsla och hon syns ofta i stilsäkra kläder från såväl designers som budgetkedjor.
Helt enkelt en personlig stil som många suktar efter att anamma, något som lett till den så kallade “Meghan Markle-effekten”. “Meghan Markle-effekten” har fått flera varumärken att se sina försäljningssiffror skjuta i höjden när hertiginnan burit deras design.
Under sin skådespelarkarriär var Meghans stil redan mycket populär. I sin roll som Rachel Zane i den populära tv-serien Suits syntes hon i en snygg kontorsstil bestående av pennkjolar och blusar. Privat syntes hon även i moderiktiga plagg, något som ledde till ett designsamarbete i form av två kollektioner för kanadensiska Reitmans.
Meghans kollektioner med Reitmans innehöll flera klänningar och en av kollektionerna fokuserade på kläder perfekta för kontoret. Då gick kontorsplaggen i vitt, grått och svart och Meghan designade både en pennkjol, ett par läderleggings, en skjorta och polotröja samt en poncho.
Hur den kommande kollektionen, som lanseras någon gång senare i år, kommer se ut är fortfarande hemligt. Men med tanke på “Meghan-effekten” och hennes efterfrågade privata klädstil lär det bli ytterligare en succé för hertiginnan av Sussex.
Foto: TT