Trendar: Se ''Femina Stylar'' Modetrender Tips på jeans Plaggen från Nyhetsmorgon Shoppingredaktören tipsar Mode på röda mattan

Alla vill ha 20 år gamla väskan – därför är den så poppis just nu

05 apr, 2025
Fotograftt
Chloés väska Paddington tog världen med storm då den lanserades 2005. Nu gör den comeback. Femina berättar historien bakom väskan.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Kate Moss - 7 Saker du vill vetaBrand logo
Kate Moss - 7 Saker du vill veta

Plötsligt, som från en dag till en annan, var den bara där: hängandes i armvecket eller på axeln på Hollywoods (och världens!) samlade kändiselit. Väskan bars av Lindsay Lohan, Nicole Richie, Paris Hilton, Katy Perry, Kate Moss, Sienna Miller, Halle Berry, Jennifer Lopez och många, många fler. Till och med kronprinsessan Victoria av Sverige spottades med väskan vilandes på den kungliga axeln.

Historien bakom Chloés väska Paddington

Så, vad är det för accessoar vi talar om? Jo! Chloés skinnväska i modellen Paddington. Den kom i alla möjliga färgställningar men kändes nog allra bäst igen på sitt stora lås, i guld, som höll ihop väskan.

Annons

Paddington såg dagens ljus 2005 och skapades av modehuset Chloé med den kreativa chefen Phoebe Philo i spetsen. Phoebe Philo är ett känt namn i modesammanhang. Hon kom till Chloé och fick stort genomslag i samband med att föregångaren (och nära vännen) Stella McCartney (ja, precis... Pauls dotter) gick vidare till egen verksamhet. Med Phoebe vid rodret gick Chloé från klarhet till klarhet. Inte minst tack vare de omåttligt väskorna.

Phoebe gick sedan vidare till Celine, där succén fortsatte. I dag verkar hon under helt eget namn.

Annons

Men hennes anda lever kvar. I dag är Chemena Kamali modehusets kreativa chef. Hennes design, inte sällan romantisk med en touch av 1970-talsestetik, är oerhört i ropet just nu. Dessutom har hon tagit tillbaka Paddingtonväskan till catwalken och relanserat den.

– Det som var ganska unikt med framgången med Chloés väskor var att de inte hade några logotyper. De var alltid mjuka, i vegetabiliskt läder, med en obehandlad ådring. De åldras superbra, har Chemena Kamali sagt till Vogue.

Annons

Så, kolla i garderobsgömmorna eller scanna av andrahandsmarknaden. 00-talets mode är tillbaka på många fronter. Det började med jeans och andra plagg. Och nu är alltså även väskorna här på nytt.

Annons