Gjorde v-jeansen alla ville ha – historien bakom Gul & Blå
Året är 1966 och Lars Johan Knutsson, civilekonom, går omkring på Londons gator. Där och då, bland huvudstadens hippa klädbutiker, får han en idé. En idé som kommer att förändra hans liv – för alltid.
– Jag var inte nöjd och rotad där jag befann mig. Jag reagerade starkt när jag kom till London, och såg kläderna som fanns där och de första killarna som hade lite hår som hängde nerför öronen. Jag kände ”wow! Det här är något nytt!, har Lars sagt, till Aftonbladet.
Lars bestämmer sig för att starta en butik. I Stockholm. Inspirationen? Affärerna på Carnaby Street och Kings Street. Det är också där, i London, som han köper in kläderna som han ska sälja. Lokalen i Stockholm ligger i Birger Jarlspassagen, mellan city och Östermalm. Den 17 oktober 1966 slår butiken upp portarna. Dess namn? Gul & Blå. Redan första dagen hänger kunderna på låset. Och så fortsätter det. Gul & Blå är något nytt, något spännande. Man säljer inte bara kläder, man säljer en livsstil.
Lars öppnar butiken med sin hustru Martina, som han också har två barn med (bland annat dottern Filippa, som senare kom att starta Filippa K). Men två år efter Gul & Blås födelse skiljer sig paret. Lars gifter om sig med Mariagrazia ”Maria” Lopez. Maria är designer, från Italien. Hon blir Gul & Blås hemliga ”vapen”.
– Från början köpte Gul & Blå in kläder från Carnaby Street, men efter ett tag var det inte lika roligt längre. Carnaby Streets kläder började bli vulgära, och då blev det mer naturligt att börja designa sina egna kläder. Det var där jag kom in i bilden, har Maria G Knutsson sagt till Aftonbladet.
V-jeansen ser dagens ljus – historien bakom hyllade byxorna
Maria börjar skapa de plagg som ska göra Gul & Blå historiskt. Hon designar egna jeans. Först kommer V-jeansen, därefter de lågt skurna TT-byxorna.
Jeansen ges också namn, inspirerade av USA: Marilyn, Elvis, Blondie, Fonzie och så vidare. Jeansen är tighta, riktigt tighta. Folk ligger på golvet i provhytten för att få på sig dem. Hemma sätter man på dem våta, för att de ska sitta så slickat som det bara går.
Folk, ungdomar primärt, reser från hela Sverige för att köpa de åtrådda byxorna. Som mest säljer man 1 000 stycken – på en enda dag. Och butikerna blir fler. År 1983 är det så många som tolv stycken, på olika håll i landet. Man omsätter nära 100 miljoner kronor. Dessutom klär man Sveriges artistelit, Tommy Körberg och Clabbe af Geijerstam, exempelvis.
Gul & Blå tuffar på genom 1970-talet, och 1980-talet. Men sedan går de trögare. Dessutom blir Lars, grundaren, sjuk i cancer.
– De första tio åren med Gul & Blå var fantastiska, nästa tio var ganska roliga, och de sista tio var ganska jobbiga. Vi började med franchising, vi blev till slut för stora. Då ska man sköta ett företag på ett helt annat sätt, och det var svårt, slår Maria G.Knutsson, fast.
1995 säljer Lars den sista butiken. Senare skiljer sig han och Maria och själv startar han kursgården Baravara, inspirerad av den indiske gurun Osho.
I dag minns dock Lars och Maria Gul & Blå med värme.
– Vi lekte i vår värld. Även fast vi var ambitiösa och professionella, så lekte vi.