Historiska plagget som millennials älskar – men som Gen Z inte förstår sig på
Hört talas om millennials och Gen Z? De är samlingsnamn på två generationer som ligger nära varandra i tiden – men som skiljer sig åt i form av modestil, uttryck och beteenden. Millennials, eller generation Y som de också kallas, är människor födda mellan tidigt 1980-tal och mitten av 1900-talet.
Alltså vuxna som i dag är mellan 30-45 år. Gen Z är generationen yngre som är födda mellan 1997 och 2012.
Plagget som Millennials älskar och bär till allt
På socialamedier-appen TikTok har en video av användaren Birde nyligen blivit viral med 1,2 miljoner visningar. I videon dissar användaren ett klassiskt plagg som kännetecknar den så kallade Millennials-generationen.
I klippet pratar hon om den ikoniska blåa jeansjackan – en jacka som har varit ett tidlöst och modernt plagg i garderoben sedan flera årtioenden tillbaka.
– Tjejer, jag ber er sluta använda den blåa jeansjackan, säger hon i klippet.
Hon fortsätter att säga att millennials använder jeansjackan till allt – en söt klänning, en byxdress eller en croppad topp, och menar att jackan borde kanske gå i pension och hängas in i garderoben.
Videon har fått dryga 24 tusen kommentarer där några från Gen Z – alltså yngre generationen, håller med kvinnan i videon. Men det är också tusentals kommentarer från kvinnor i 30- till 40-årsåldern som försvarar den klassiska jackan.
– Det kan aldrig bli fel med en jeansjacka. Min går ingenstans!, är det en som skriver.
– Ta det lugnt, om några år kommer Gen Z att göra jeansjackan till en ny söt modetrend, säger en annan.
Kvinnan i videon gjorde en uppföljningsvideo efter den stora virala succén där hon förklarar att även hon är en millennials – och menar att hon inte ser ner på generationen, utan ogillar bara plagget jeansjacka och blev chockad över hur mycket jackan engagerade.
Historien bakom jeansjackan
Den allra första jeansjackan har daterats så långt tillbaka som till tidigt 1800-tal. Men i USA såg jeansjackan dagens ljus några år senare,1880. Den introducerades av den tyske affärsmannen Levi Strauss, ungefär tio år efter att han hade uppfunnit jeansbyxan.
Jeansen, eller denimbyxorna, var en ny typ av arbetskläder avsedda att användas av cowboys, gruvarbetare och järnvägsarbetare. Det så kallade Type III-jeansjackan, introducerades av Levis Strauss & Co. år 1962, och har, sedan dess, beskrivits som jeansjackan med stort J. Jackan är, i folkmun, känd som ”the trucker jacket”. Den är klassisk och passar till allt.
Ända sedan dess har Levi släppt mängder av jeansjackor i olika modeller, skapade efter rådande trendbild. Också andra märket har hakat på trenden, så som Wrangler, Lee, Calvin Klein, Tom Ford, Gucci och Dior, bland många, många andra.
Under årens lopp har jeansjackan löpande figurerat i populärkulturen och burits av flertalet kändisar, däribland James Dean, John Lennon, Debbie Harry, Britney Spears och många andra.
2024 var jackan trendigare än på flera år och syntes till bland flera modehus och bland fashionistor världen över.
Vi på Femina älskar jeansjackan – hur känner ni?