Trendar: Se ''Femina Stylar'' Modetrender Tips på jeans Plaggen från Nyhetsmorgon Shoppingredaktören tipsar Mode på röda mattan

Otroliga historien bakom 25 år gamla plagget

10 mar, 2025
FotografAP/TT
Det började med ett par avklippta strumpbyxor och en idé. I år firar Spanx – företaget som förändrade modebranschen för kvinnor världen över – 25 år. Femina berättar historien om grundaren Sara Blakelys väg till framgång.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Fashion moments: SAG Awards 2025Brand logo
Fashion moments: SAG Awards 2025

Sara Blakely föddes 1971 i Florida, USA. Hennes plan var att följa i sin pappas fotspår och bli advokat, men när hon misslyckades med att ta sig in på juristlinjen upprepade gånger fick hon tänka om.

Efter ett par månader på Disneyworld Florida började Sara arbeta med att sälja faxmaskiner dörr till dörr. Det visade sig att hon var en duktig försäljare, och hon blev snabbt befordrad till säljcoach.

Samtidigt hade Sara större ambitioner, och år 1998 kom hon på idén som med tiden skulle bli ett företag värt miljarder.

Sara Blakely Spanx
Sara Blakely jobbade dag och natt för att nå framgång med sitt företag Spanx. Foto: Lucas Jackson/TT

Smarta knepet blev startskottet

Sara Blakely var då 27 år gammal och hade köpt ett par vita byxor som hon undvek att bära eftersom de aldrig satt så snyggt som hon ville. Hon ville slippa synliga troskanter, och provade att klippa av benen på ett par åtsittande strumpbyxor och bära dem under.

Annons

Plötsligt satt byxorna som en smäck – och hon insåg att det fanns en stor lucka på marknaden för välsittande kvinnounderkläder.

Med noll erfarenhet av modebranschen eller företagande, och bara 50 000 kronor på sitt konto, lade Sara Blakely grunden för Spanx. Till en början var det få som trodde på konceptet, och majoriteten av underklädestillverkarna var skeptiska.

Sara har tidigare berättat att branschen kontrollerades av män som inte hade användning för produkterna och därför inte såg poängen med dem. Till slut blev hon uppringda av en affärsman som blivit uppmuntrad av sina tre döttrar att hjälpa till och förverkliga hennes idé.

Sara Blakely Spanx
Den första Spanx-produkten var ett par åtsittande beiga tights som slutade strax under knät. Foto: Spanx

Hyllades i kända programmet

När de första produktproverna var tillverkade var det dags försöka sälja in sin produkt till butikerna och Sara lyckades ordna en träff med en representant för den amerikanska varuhuskoncernen Neiman Marcus. För att övertyga inköparen om hur bra Spanx faktiskt var valde Sara att ta med personen till damtoaletten där hon demonstrerade sin uppfinning.

Annons

Det slutade med att Spanx började säljas i flera av koncernens butiker, och snart följde stora kedjor som Bloomingdales och Bergdorf Goodman följde snart efter.

Vid den här tiden hade Sara inte hade råd med marknadsföring och reste därför själv runt till olika butiker för att demonstrera sina produkter.

– Jag blev ökänd för att lyfta upp mitt byxben inför varje kvinna som gick förbi. Min mamma sa alltid att jag hade hennes stöd så länge jag lyfte upp byxorna, och inte ner, sade Sara år 2014.

I slutet av år 2000 exploderade försäljningen när Opera Winfrey nämnde Spanx som en av sina favoritprodukter i sin hyllade talkshow.

Sara Blakely Spanx
I mars 2025 kommer Sara Blakely hyllas av National Women's History Museum tillsammans med andra ”extraordinära och banbrytande kvinnor som gjort en stor insats för samhället”. Foto: Erik Pendzich/REX

Framgången

Under sitt första år tjänade Spanx 4 miljoner dollar, motsvarande över 40 miljoner kronor, och år två hade försäljningen mer än fördubblats. Sara var fast besluten om att hon inte ville ha någon extern finansiering och valde att investera varje krona i bolaget. Det ledde till att hon 2012 utnämndes till den yngsta självgjorda kvinnliga miljardären i världen av Forbes Magazine. Samma år listade Time Magazine henne som en av de 100 mest inflytelserika personerna i världen.

Annons

Med tiden har intresset för shapewear-plagg vuxit, men trots att det i dag finns många företag som säljer figurformade underkläder är Spanx fortfarande ett av de största på marknaden.

Spanx arbete för kvinnor

Saras mål har alltid varit att hjälpa kvinnor må bra i sig själva. Genom sin stiftelse har hon bland annat finansierat stipendier för unga kvinnor som studerar på universitetet i Sydafrika och donerat pengar till Opera Winfreys ledarutbildningar för flickor. Under coronapandemin gav hon 50 miljoner kronor i stöd till kvinnliga småföretagare.

Hon var också den första kvinnan som gick med i rörelsen The Giving Pledge. Kampanjen startades av miljardärerna Bill Gates och Warren Buffet för att uppmuntra rika personer i USA att donera minst 50 procent av sin förmögenhet till välgörenhet.

Sara Blakelys senaste projekt är ett skomärke vid namn Sneex som säljer klackskor utformade som sneakers. Skorna började säljas hösten 2024 och har sedan dess burits och hyllats av kändisar som Reese Witherspoon och Kathy Bates.

Annons

I mars hyllas hon på en gala anordnad av National Women's History Museum tillsammans med andra ”extraordinära och banbrytande kvinnor som gjort en stor insats för samhället”.

Annons