Svenska modeikonen bär omdiskuterade skotrenden
Många säger att de inte vill anamma den gamla skoklassikern, som de tycker har gjort sitt.
Samtidigt ser vi svenska modestjärnor som Matilda Djerf bära den nätta skon.
Mitten av 00-talet ringde och ville ha tillbaka sitt skomode. Så verkar många i alla fall känna nu när ballerinaskon är tillbaka på affärernas skohyllor, och den tunna skomodellen lyfts som en av höstens hetaste skotrender.
Det var dock redan i våras som modemagasinet Vogue lyfte frågan – är vi redo för ballerinaskons återkomst? Under året har skon, som man fortfarande kan förknippa med Audrey Hepburn, dykt upp mer och mer på modeller, modeikoner och influencers.
De som ställer sig aviga till skon, som senast hade sin storhetstid omkring 2005-2006, menar ofta att det är en opraktisk sko som skulle göra sig bättre i minnesbanken snarare än på skohyllan.
– Innan du köper ett par ballerinaskor vill jag att du ska minnas känslan av en svettig fot och din svettiga häl som glider ut ur ballerinaskon mitt i sommaren, säger influencern Sarel Madzebra till sina följare på Tiktok.
Svenska Matilda Djerf inspirerar många
Andra är dock nyfikna på skotrenden – eller har anammat den helt. Svenska modeprofilen Matilda Djerf har blivit en av världens mest hyllade stilinfluencers det senaste året, och när hon valde att bära ballerinaskor var det många som valde att haka på.
”Nu när Matilda Djerf har tagit tillbaka dem, så är de tillbaka”, skriver en av hennes följare på Tiktok.
Matilda Djerf
Ålder: 25 år.
Bor: I Stockholm.
Familj: Pojkvännen Rasmus Johansson och hunden Rufus.
Gör: Influencer och ägare av det egna modemärket Djerf Avenue som hon, sedan 2019, driver tillsammans med pojkvännen.
Om du också vill inspireras av den svenska toppinfluencern, som har 2,7 miljoner följare och alltså är mer än dubbelt så stor som Bianca Ingrosso, så kommer du lätt hitta ett par du gillar ute i butikerna. Djerf matchar sina röda ballerinaskor med pösiga svarta jeans och en större jacka.
Matilda Djerf inspirerar kvinnor världen över och har blivit en ikon för den så kallade “skandinaviska stilen”. På såväl Instagram som TikTok har hon blivit ansiktet utåt för looken “scandi-cool”, skriver Svenska Dagbladet. Själv tycker influencern att det är märkligt att hon blivit en frontfigur för en så svårdefinierad stil, som kan innebära så mycket olika saker.
– Det är så märkligt. Vet du vad skandinavisk estetik är? Jag har ingen aning. Men alla trender speglar väl samtiden och jag gissar att det är enkelheten, både när det gäller mode och livsstil, som tilltalar folk, säger Matilda till tidningen.
Vidare gissar hon att det kan ha att göra med hennes filosofi; att det inte behöver vara så perfekt. I jobbet med modemärket Djerf Avenue arbetar Matilda nämligen mycket med både representation och äkthet. Exempelvis en skjorta, som i vardagslivet blir skrynklig, vågar hon också visa upp på det sättet som den faktiskt ser ut.
Källor: The Cut, Svenska Dagbladet.