Nu börjar klädjättarna ta betalt för plastpåsar när du shoppar
Förbi är tiden då det gick att valsa omkring som konsument, utan att tänka på att den egna konsumtionen är en stor bidragande orsak till världens klimatförändringar.
För att få oss arma konsumenter att tänka mer på det egna ansvaret och minska plastförbrukningen inför därför klädjättar som H&M, KappAhl, Gina Tricot och Lindex kostnader på sina plastkassar, från och med den 1 juni, något vi på Femina skrivit om tidigare.
I dagsläget är det nog många som fortfarande alltid tar med sig en ny plastpåse när de handlat, med tanke på att svenskar förbrukar i snitt 1,3 miljarder påsar årligen. Men EU-direktiv vill få ner vårt plastbruk avsevärt och siktar på att vi inte ska använda fler än 40 stycken per person årligen, år 2025.
Är inte detta bara ett sätt för företagen att få in ytterligare intäkter då? Nej, inte om man ska tro de tre företagens gemensamma pressmeddelande. Där säger de att överskottet från försäljningen kommer gå till ”ändamål som driver hållbar utveckling”.
På Clas Ohlson kommer plastpåsarna bytas mot påsar gjorda av sockerrör vilket medför ett höjt pris. Gratispåsarna tas bort helt.