Därför bojkottas matbutiker vecka 12 – anledningen bakom
I vecka 12 kommer tusentals personer välja bort de stora butikerna, för att protestera mot de stigande matpriserna.
– Jag trodde inte i min vildaste fantasi att någon skulle haka på. Jag hoppas ingen bangar ur, säger initiativtagaren Annika Morina till Aftonbladet.
De senaste veckorna har en stor trend spridits på sociala medier, och allra mest videoappen Tiktok, där gemene man uppmanas bojkotta de stora matvarukedjorna hela vecka 12 – 17-23 mars – som protest mot de höjda matvarupriserna.
Att matpriserna har skjutit i höjden den senaste tiden har nog ingen missat, och kritik har riktats mot matbutiker som höjer priserna mer än inflationen kräver. Problemet med krympflation, där förpackningarna blir mindre men priset detsamma, är också något som har lyfts.
Initiativet till bojkotten kom från Annika Morina från Knivsta norr om Stockholm. Hon hade under en period irriterat sig på de höga priserna, och när hon köpte en tomatpuré där priset höjts med 50 procent så var det droppen. Hon lade ut ett klipp på Tiktok där hon uppmuntrade till bojkott, och videon har nu setts hundratusentals gånger. Initiativet har också spridits till stora grupper på Facebook, och nu är det tusentals personer som vill vara med på bojkotten.
– Jag trodde inte i min vildaste fantasi att någon skulle haka på. Jag hoppas ingen bangar ur, säger Annika Morina till Aftonbladet.
Det ska du tänka på i bojkotten
Hur ska man då göra om man vill vara med i bojkotten? Att handla mer mat veckan innan motverkar syftet, tycker initiativtagaren.
– Man ska absolut inte handla på sig innan eller efter. För mig blir det att rensa ur skafferiet, det kan nog bli mycket pasta med tomatsås, säger Annika Morina till Aftonbladet.
Framförallt är det kedjorna Ica, Coop, Hemköp och Willys som nämns i de olika uppropen och sociala medier-grupperna. I stället uppmanas de som vill vara med att handla direkt från producenterna i den mån de kan, eller i mindre lokala butiker.
Medan många konsumenter har svårt att få ihop ekonomin på grund av de höjda priserna, så går matkedjorna med storvinst. 2024 gjorde Ica Gruppen en vinst på 26 miljarder kronor, skriver SVT Nyheter.
– Jag fattar att allt är en lång kedja. Men faktum är att många av dem har gjort stora vinster. Att de gör såna vinster medans folket går på knäna, det är fan inte okej.