Trendar: Se ''Ekohemmet'' Karriär Din ekonomi Bostad Fonder & aktier för nybörjare Spartips

Det lägger kvinnor mest pengar på – så skiljer det sig från männen

11 feb, 2021
FotografGerald Staufer/TT.
Kvinnor lägger mer pengar på utgifter kopplade till familjen än män – och konsulterar mindre med sin partner.
Allers årliga "She report" visar kvinnors ekonomiska beteende 2020, och visar på tydliga trender mellan könen.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Världens fem rikaste kändiskvinnor 2020Brand logo
Världens fem rikaste kändiskvinnor 2020

Att kvinnor och män lägger pengar på olika saker antar nog de flesta – men vad är egentligen de största skillnaderna mellan könens ekonomiska beteenden?

För fjärde året på raken släpper Aller media sin insiktsbibel ”She report”, och i år ligger fokus på kvinnor och privatekonomi, som visar hur kvinnor både spenderar och tänker kring sina pengar.

Kvinnor lägger pengar på familjen – män på bil

Kvinnor spenderar generellt en större del av sin inkomst på saker som har med familjen att göra – kläder och skor till familjen, städhjälp och barnvakt, hushållsattiraljer och mat – än vad män gör. Män lägger i stället mer pengar på bil och bränsle, tekniska produkter samt mer på hemmet än vad kvinnor gör. Det beror enligt rapporten på en ansvarsuppdelning i heterosexuella samborelationer – där männen har ansvar för bostad och bil, och kvinnorna för familj och hushåll. Kvinnorna som bor utanför storstäderna lägger dock i högre grad pengar på bilbränsle än vad kvinnor som bor i storstadsområden gör.

Annons

Den allra största skillnaden man ser mellan män och kvinnor i deras köpbeteenden är på hur mycket pengar de lägger på skönhetsprodukter och kosmetika. Där spenderar kvinnor generellt tio gånger så mycket pengar som män.

Trendspaning – konsumtionstrenderna 2021

1. Hemrenoverandet slår i taket.

2. Köksträdgården blir det nästa “viktigaste rummet.”

3. “Hemestern” fortsätter utvecklas. (Korta resor, t.ex. sköna helgresor till mysiga lanthotell med god mat och dryck. Konsumenter har tvingats stanna “hemma” och hotellen har tvingats utveckla sina erbjudanden.)

4. Cykling slår nya rekord.

5. Närproducerad och snällproducerad mat fortsätter vinna mark.

Källa: She report.

Kvinnor med hög inkomst har andra köpvanor

Om man tjänar mycket eller mindre i månaden gör så klart också skillnader för kvinnors köpbeteenden generellt. Kvinnor med hög inkomst, som tjänar mer än 41 700 kronor i månaden, lägger mer pengar på digitala abonnemang, boende, nöjen och avbetalning av studielån, än vad kvinnor med låg inkomst gör. För att räknas som låginkomsttagande kvinna får man som mest tjäna 16 700 kronor i månaden.

Äldre kvinnor mer nöjda med sina utgifter

Vad som görs tydligt i rapporten är också att kvinnor generellt blir nöjdare med sin ekonomiska situation ju äldre de blir. Hälften av alla kvinnor i åldrarna 60-75 år är nöjda med vad de lägger pengar på, medan kvinnor i åldrarna 18-29 i mycket högre grad önskar lägga pengar på saker som hudvård, restaurangbesök, teknik, sparande och kläder. Dock är kvinnor med sambo, vare sig de har barn eller inte, mycket mer tillfreds med sina utgifter en typisk månad, än kvinnor som bor ensamma.

Annons

Läs mer:

Sparande inom familjen – så lyckas man

Så handlar du på nätet – smart och säkert

Aimee Elizabeth kallas ”världen snålaste miljonär” – serverar kattmat

Annons