Trendar: Se ''Ekohemmet'' Karriär Din ekonomi Bostad Fonder & aktier för nybörjare Spartips

De här sakerna har potential att öka i pris på andrahandsmarknaden

29 sep, 2021
FotografCraaford auktioner
Mats Bergstrand
Att fynda saker på loppis och auktion, sälja vidare och tjäna en slant blir allt vanligare. Idag har vissa föremål till och med ett högre andrahandsvärde än inköpspris. Mats Bergstrand på Crafoord Auktioner lär dig att urskilja guldkornen.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Glöggdrink med vaniljglass och marinerad apelsinBrand logo
Glöggdrink med vaniljglass och marinerad apelsin

Svensk keramik, rostfria bestick och 50/60-talsmöbler har under de senaste åren fått ett rejält uppsving på andrahandsmarknaden. Allt fler köper saker på loppis och auktion för att sedan sälja vidare och hoppas på en extra slant i plånboken. För vissa blir jakten på de oupptäckta fynden en livsstil. Men vilka är guldkornen? Och vilka fallgropar ska du akta dig för?

Mats Bergstrand är vd och värderingsman på Crafoord Auktioner Sthlm och har bland annat medverkat som domare i tv-programmet Auktionssommar på svt. Han vet vad du ska kolla efter om du vill investera i föremål som har potential att öka i pris.

– Klassiska designmöbler har en tydlig tendens att öka i värde i takt med att de åldras. Bruno Mathssons möbler som tillverkades på 40/50-talet är idag dyrare än om du köper en nytillverkad. Om du däremot köper en ny möbel idag och vårdar den väl kanske någon om 50 år är beredd att betala mer för att exakt den möbeln inte finns att köpa längre, säger Mats Bergstrand.

Annons

Förutom Bruno Mathsson nämner han en rad andra designers vars möbler har potential att öka i pris på andrahandsmarknaden. Exempelvis Alvar Aalto, Josef Frank, Axel Einar Hjorth, Karin Mobring, Hans J Wegner och Arne Vodder.

– Generellt har även föremål från Firma Svenskt Tenn alltid ökat i värde, särskilt föremålen från 20- och 30-talet. Ibland säljs ljusstakar dyrare på våra auktioner än vad likadana nytillverkade ljusstakar kostar i butik. Det visar vilket starkt varumärke Svenskt Tenn är, säger Mats.

Internationella köpare driver upp priserna

Anledningen till att folk betalar mer på auktion än i butik tror han beror på de internationella köparna. De har helt enkelt inte koll på butikspriset eller vet om att de kan beställa från butikens hemsida. De internationella köparna är många och de älskar all form av svensk design.

– Den internationella efterfrågan på svenskt retroporslin är jättestor. Vi sålde nyss tolv delar av kaffeservisen ”Tahiti” av Stig Lindberg för 25 000 kronor. För bara några år sedan hade den gått för några hundralappar. Vi säljer en hel del till Sydkorea, där är de helt galna i svenskt retroporslin.

Annons

Det finns just nu även ett stort intresse i rostfria bestick. Om du vill göra dig en hacka och har rostfria bestick liggandes ska du kolla efter modeller formgivna av Sigurd Persson, Kaj Franck, Sigvard Bernadotte, Mikael Björnstjerna eller Tias Eckhoff. Även svensk keramik går just nu som tåget, tipsar Mats Bergstrand. Den svenska designen är i regel väldigt stilren, vilket lockar den nya generationen på auktionsmarknaden.

– För 50 år sedan var det klassiska antikviteter som gällde, idag är det modern skandinavisk design från 1900-talet som efterfrågas. Den yngre publiken är inte lika nostalgiska och imponerade av föremål som kommer från 1700-talet, de vill hellre ha en stilren designmöbel från Hans J Wegner.

Inspektera dina fynd ordentligt innan du slår till

Det som tenderar att öka allra mest i värde är konst. Men det är också den svåraste vägen att gå om din ambition är att tjäna pengar. – Säg att du bygger en samling med 50 tavlor eller konstnärer från olika gallerier som du sammanlagt spenderar en miljon på. Troligtvis är det ändå bara en av de 50 tavlorna som går upp i pris över tid. Så pass svårt är det att handla med konst, säger Mats. För dig som skippar konsten och hellre letar fynd på loppisar gäller det att vara noggrann och inspektera föremålet väl innan köp. Mats tar programmet Auktionssommar som exempel. Programmet gick ut på att två tävlande par fick 5000 kronor var att handla för på auktion. När pengarna var slut värderade Mats föremålen och det lag som hade köpt saker med högst andrahandsvärde vann tävlingen.

Annons

– Paren var kaxiga i början, men efteråt insåg de vilka fällor man lätt kan hamna i. De hade inte undersökt tillräckligt noga att näsan på figurinen var lagad eller att det var en spricka i benet på den danska designfåtöljen. Då sjönk sakerna i värde. Att syna föremålen när du går på loppis eller auktion är oerhört viktigt. Allt handlar om skicket, säger Mats.

Är någonting häpnadsväckande billigt, är det ofta för bra för att vara sant.

– Inget som är bra eller av högt värde slinker igenom. Idag är folk medvetna om sakernas värde, vilket gör det betydligt svårare att fynda. Satsa på att investera lite mer i en dyrare pryl av kvalitet, än att köpa många billiga saker. Det som kostar lite mer idag kostar ofta ännu mer om några år.

Annons