Matbutikens hemliga trick – får dig att handla mer tack vare kundkorgen
Vi avslöjar mataffärens hemliga trick som får dig att handla mer.
Du kanske har hört talas om sinnesmarknadsföring. Ett knep som klädbutiker och mataffärer ofta använder för att vi konsumenter ska vilja shoppa mer. Genom att aktivera synen, hörseln, doften, smaken och känseln när vi går runt i en butik, kan vi attraheras av att köpa mer. Det kan vara allt från provsmakning av mat till konstgjord kanelbulledoft vid kakavdelningen.
Sinnesmarknadsföring är inte det enda trick som butikerna använder sig av för att locka oss till köp. 2 för 1-erbjudanden och strategiskt placerade sötsaker vid kassan är andra trick som de flesta konsumenter vid det här laget har överlistat.
Så handlar du mer tackvare kundkorgarna
Ett trick som fortfarande är okänt för de flesta konsumenter är att butikerna placerar ut kundkorgar och vagnar för att sälja på oss mer varor. Konsumentpsykologen Cathrine Jansson-Boyd från Anglia Ruskin Universitetet avslöjar hur strategierna med kundkorgarna har utvecklats genom åren.
– Folk brukade tycka att om de lade för mycket i en liten korg som de håller i, så blev de för tunga och det var ett tecken på att de borde sluta handla eftersom de inte kunde bära den, säger psykologen Cathrine Jansson-Boyd till tidningen The Mirror och tillägger:
– Det är därför man oftare ser korgar på hjul nu för tiden.
Butikerna har alltså inte enbart velat skona våra ryggar och därför satt hjul på korgarna. De nya korgarna på hjul är nästan dubbelt så stora som korgarna med handtag – vilket gör att du tenderar att handla mer.
– Korgarna på hjul kan nästan innehålla samma mängd som en liten vagn, men eftersom det är en korg får du automatiskt uppfattningen att du köper mindre, säger Cathrine Jansson-Boyd.
Strategiskt placerade korgar i butiken
Det är inte bara större korgar på hjul som lockar dig till att köpa mer. Det finns också en noga uttänkt strategi kring korgarnas placering i butiken. Kanske har du märkt att de mindre korgarna och korgarna på hjul ofta är placerade innanför butikens dörrar eller säkerhetsspärrar. Medan de större vagnarna är utplacerade på parkeringen eller precis i anslutning till butiksingången. Allt för att du skall välja en större vagn, och därmed fylla den med fler varor.
Även de mindre korgarna med handtag har en uttänkt placering. Konsumentpsykologen avslöjar att stormarknaderna ofta staplar de mindre korgarna i slutet av butiken, bredvid kassan. De större korgarna på hjul placeras medvetet vid ingången.
– Det ser ut som att folk har lämnat de små korgarna vid kassan när de handlat klart, men ofta är det inte fallet. Butikerna lämnar dem medvetet kvar där eftersom det betyder att det blir lättare att ta tag i den större korgen på hjul när du kommer in än att gå hela vägen upp till kassan för att ta den mindre, avslutar Cathrine Jansson-Boyd.
Källa: The Mirror