Trendar: Se ''Ekohemmet'' Karriär Din ekonomi Bostad Fonder & aktier för nybörjare Spartips

Nya regeln ska avslöja om rean är äkta – eller om butiken luras

09 dec, 2022
FotografKonsumentverket
Hanna Bornstedt på Konsumentverket om prisinformationslagen och bluffreor
Det haglar av reor och erbjudanden i butikerna med nedsatta priser.
Men hur vet vi om reorna är äkta eller bluff?
En ny regel i prisinformationslagen tvingar nu företagen att visa det svart på vitt.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Bli ekonomiskt fri på 25 år – 5 konkreta stegBrand logo
Bli ekonomiskt fri på 25 år – 5 konkreta steg

Nedsatta priser och reaerbjudanden ska få oss att konsumera mera. Så hur går det ihop med inflationen i landet och prishöjningar till följd? Jo, butikerna prispressar ännu mer och tar till knep för att få det att se ut som rea fast att det inte är det.

Nyligen infördes därför en ny regel i prisinformationslagen för att sätta stopp för fejk-reor.

Butiker utnyttjar köpviljan vid rea

Som det har varit nu har företag kunnat höja priset på en vara två veckor innan rean för att sedan sänka priset lagom till rean startar. Utåt har det sett ut som att priset har gått ner på varan, men egentligen är det vanliga prisnivån som visas och ibland kanske till och med ett dyrare pris.

– Företag höjer priset kraftigt en vecka innan reor. Sen sänker man priset när det är rea. Konsumenterna har ingen chans att se att priset faktiskt varit lägre för 20 dagar sedan. Nu ska man göra det enkelt att se det på hemsidan och i butiken, säger Hanna Bornstedt, konsumentvägledare på Konsumentverket till Femina.

Annons

Med de nya reglerna ska man förhindra att konsumenter blir lurade.

– Man ska se att det faktiskt är rea och inte att man bara höjt priset några dagar innan och sen sänkt det. Man ska ha en chans att se att man har gjort ett klipp, säger Hanna Bornstedt.

Så stoppar prisinformationslagen bluffreor

Enligt de nya reglerna i prisinformationslagen måste butikerna förutom att ange aktuellt pris och eventuell rabatt även visa det lägsta priset som varan har haft de senaste 30 dagarna. Det ska stå tydligt bredvid det aktuella reaprislappen. Så konsumenten inte bara kan stirra sig blint på den procentuella prisnedsättningen, som alltså kan vara manipulerad.

– Det är viktigt att det framgår vilket pris som är nu och vilket pris som varit det lägsta de senaste 30 dagarna innan prissänkningen.

Vad händer om man bryter mot prisinformationslagen?

– Om en konsument ser att man inte följer lagen så ska man göra en anmälan. Då får våra jurister, som har tillsyn mot företagen, följa upp det.

Lägsta pris senaste 30 dagarna
Här är ett exempel på butiken Lekmer som infört de nya reglerna. De uppger att det är en nedsatt vara men har haft samma nedsatta pris tidigare.

Få butiker har infört nya reglerna

När Femina kollar runt på många av de mest populära sajterna är det få som implementerat de nya reglerna.

Annons

– Vi har inte sett någon effekt ännu men kommer göra det när alla har infört det, säger Hanna Bornstedt och tillägger:

– Jag tycker i övrigt att det är viktigt som konsument att vara uppmärksam på att bara för att det står rea så betyder det inte automatiskt att det är jättemycket billigare. Vad är det egentligen jag behöver? Att man inte dras med i hets om rea. Är det ångerrätt på saken? Vilket företag är det som jag handlar av? Och vilket pris är det som företaget har haft de senaste 30 dagarna?

Annons