Flygbolagets drag för passagerare som inte vill sitta bredvid barn
Det har ett japanskt flygbolag tagit fasta på – och märker ut vart barn sitter på planet för den som bokar biljetter.
Du har betalat dyra pengar för en lång flygresa och gjort dig redo för mysiga timmar med snacks, kanske ett glas vin och filmer på flygplans-tv:n. Men planerna går i kras när du inser att du är omringad av skrikande bebisar och härjande småbarn, som gör att du istället räknar ner minuterna till landning.
Låter det bekant? Vi är många som har hamnat i samma situation genom åren, och nu väljer det japanska flygbolaget Japan Airlines att göra något åt saken – för att underlätta för de som verkligen inte vill flyga med barn.
Flygbolagets smarta tjänst
Flygbolaget har infört en smart tjänst när man bokar flygbiljetterna, för att det ska gå att undvika barn på sin flygresa. När man väljer vilken plats man villl sitta på i flygkabinen så är platserna som är bokade för barn som är två år eller yngre utmärkta med en barnsymbol. På så sätt vet passagerarna innan om de kommer behöva sitta bredvid eller nära barn, eller inte, skriver The Mirror.
”Passagerare som reser med barn mellan åtta dagar och två år gamla som väljer säten på Japan Airlines hemsida kommer ha en barnikon som visas på deras säten när man väljer sittplats. Detta låter andra passagerare veta att ett barn kan sitta där”, skriver flygbolaget på hemsidan.
Initiativet hyllas nu av resenärer som har fått sina flygresor förstörda av barnskrik – men gör också att barnfamiljerna får mer toleranta medpassagerare runt sig.
Thank you, @JAL_Official_jp for warnings me about where babies plan to scream and yell during a 13 hour trip. This really ought to be mandatory across the board.
— Rahat Ahmed (@dequinix) 2019 čakčamánnu 24
Please take note, @qatarairways: I had 3 screaming babies next to me on my JFK-DOH flight two weeks ago. pic.twitter.com/kQYQFIqqCD