Trendar: Nostalgi Julen Gratis färganalys Vintips Spahotell att besöka Livsberättelser Kriminalserier Helikopterrånet - så ser de ut i verkligheten

Flygvärdinnan: Fem lögner vi säger till passagerare

19 jan, 2022
FotografPexels.
Allt är som det ska, och du får mer information snart – eller?
Dan jobbar som kabinpersonal och avslöjar nu de fem största lögnerna han och hans kolleger säger till flygplanspassagerare.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
10 plagg du aldrig bör bära på ett flyg - enligt kabinpersonalen!Brand logo
10 plagg du aldrig bör bära på ett flyg - enligt kabinpersonalen!

Som i alla serviceyrken ska kabinpersonal på flygplanen vara trevliga, professionella och tillmötesgående. Men ibland vill de bara att passagerarna ska sluta ställa frågor – det menar i alla fall flygvärden Dan. Dan avslöjar nu de största lögnerna som han och hans kolleger säger till passagerare på sajten Confessions of a Trolley Dolley, som The Sun har plockat upp.

1. ”Jag kommer tillbaka med mer information så snart jag har den”

”...Vilket är aldrig.”

Dan menar att han sällan återkommer till passagerare med mer information, även om han säger att han ska göra det. Han tycker inte heller att det fyller någon funktion att fråga kabinpersonalen om detaljer för resan, då de oftast får information allra sist.

Annons

”Ska man vara ärlig så är din överarbetade och underbetalda kabinpersonal alltid de som får veta sist, så det finns ingen poäng med att fråga oss.”

2. ”Du behöver inte oroa dig, planet är helt säkert”

Planen ÄR för det allra mesta helt säkra att resa med, men Dan skämtar om att många av planen han jobbar på har tejpade detaljer och många småsaker som inte fungerar.

”Bli inte rädd när du upptäcker att det här planet är nästan lika gammal som Cher och har flugit fler mil än ett rymdskepp. Våra tekniker är väldigt händiga med sina verktygslådor och kan utföra mirakel.”

3. ”Den är tyvärr slut”

Folk som flyger ofta kan lätt bli frustrerade om deras föredragna snacks eller dryck inte finns, och de får höra att den är slut. Dan menar dock att det an handla om att personalen inte orkar hämta.

”För det första beror det på vad du ber mig om. Vi kanske har den, men det kan vara i en annan vagn eller längst bak i förvaringen inlåst i ett skåp. Så om du inte får mig på väldigt gott humör – vilket inte händer så ofta – så kommer jag inte kolla åt dig.”

Annons

4. ”Det här är helt normalt”

Det skulle vara obehagligt att som passagerare höra ett konstigt ljud på planet och fråga personalen vad det var för något, bara för att få svaret att kabinpersonalen aldrig hört ljudet förut. Därför är det vanligt att man ljuger om saker man inte vet vad det är, menar Dan.

”Om det är ett konstigt ljud har vi kanske aldrig hört det förut. Om det är en konstig lukt har vi kanske aldrig känt den förut. Och om det är riktigt svår turbulens är det antagligen den värsta vi upplevt också. Men oavsett hur rädda vi är så tvekar vi aldrig med våra perfekt pärlvita leenden.”

5. ”Jag ber om ursäkt”

Har du fått en ursäkt av en flygvärdinna är risken stor att hen inte menade det. Dan konstaterar att man som kabinpersonal ofta ber om ursäkt för saker som är helt utom ens kontroll, bara för att det får passagerarna på bättre humör.

Annons