Trendar: Nostalgi Gratis färganalys Vintips Spahotell att besöka Livsberättelser Black friday 2024 Kriminalserier

Flygvärdinnan: Här är topp 3 störigaste beteendena hos resenärer

12 jul, 2023
AvEbba S. Dahlman
Det ör inte bara du som flygresenär som har förväntningar på hur kabinpersonalen ska bete sig – de har också förväntningar på dig.
I en intervju med Femina berättar svenska flygvärdinnan Angelica om de tre störigaste passagerartyperna.
Kolla om någon av punkterna stämmer in på dig!
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Så packar du inför flygresan - flygvärdinnan tipsarBrand logo
Så packar du inför flygresan - flygvärdinnan tipsar

Som resenär förväntar man sig bra service och trevlig personal under flygresan. Men faktum är att det går åt båda hållen. Kabinpersonalen på flyget har faktiskt också förväntningar på hur du som passagerare ska bete dig.

Här listar vi tre vanliga beteenden som svenska flygvärdinnan listar som störiga.

Flygvärdinnan: Här är topp 3 störigaste resenärerna

Femina träffar mångårigt erfarna flygvärdinnan Angelica Hedlund, som arbetar för SAS. På frågan om det finns några beteenden hos passagerarna som hon och övriga kabinpersonalen stör sig på, svarar hon snabbt: ”Jag har en topp tre”.

1. Oförberedda resenärer

”Tid är pengar” brukar man ju säga, och den första punkten på flygvärdinnans lista över störiga passagerarbeteenden handlar om just tid; eller snarare brist på respekt för kabinpersonalens tid.

Annons

– Först och främst kan man gärna få vara lite förberedd när man ska gå på planet. Man kan till exempel ta ut sin vattenflaska och iPad redan i gaten om du vet att du vill ha dem när du satt dig ned på din plats, säger hon och fortsätter:

– Så du inte står där i kabinen och ska lasta upp sin väska, och ta ut massa grejer. Då stoppar man ju upp boardingen, vilket kommer att leda till förseningar och sånt. Så det är det första.

2. Dålig tajming

Den andra punkten på listan handlar om att Angelica menar på att de finns en del resenärer som inte riktigt har någon fingertoppskänsla när det kommer till tajming.

– Det finns faktiskt ett tillfälle när jag inte tycker man ska gå på toa. Och det är när vi gör service. För då blir man ju fast där mellan vagnarna och vi måste rulla ut till köken igen för att folk ska gå förbi och gå på toaletten, säger hon.

Det finns andra tillfällen när flygvärdinnan tycker att man som resenär kan ha lite tålamod, och det är när planet har landat.

Annons

– Det är vissa som ställer sig upp direkt när vi har landat. De ställer sig ofta upp och ska hämta ner någonting från väskan på hatthyllan. Då känner jag ”Nej det är lite tidigt”. Det måste vara en av grejerna som man stör sig på i ditt yrke.

Svenska flygvärdinnan rekommenderar att du undviker att använda toaletten på flygplanet under kabinpersonalens service.
Svenska flygvärdinnan rekommenderar att du undviker att använda toaletten på flygplanet under kabinpersonalens service.

3. Otrevliga människor

Den tredje och sista punkten på listan kan tyckas som en självklar grej att undvika, men icke desto mindre finns det fortfarande folk som är otrevliga mot personalen menar Angelica.

Dock är det en del av jobbet som hon tror att många serviceyrken har gemensamt, och det är inget hon tar personligt.

– Det är kanske inget vi går runt och stör oss på ... Men man får gärna vara glad och vänlig, förklarar hon,

Så vill flygvärdinnan att man beter sig som resenär

Det var topp tre beteenden att undvika. Men hur ska man bete sig som resenär då? Svenska flygvärdinnan Angelica har faktiskt ett tips på ett beteende som uppskattas av kabinpersonalen.

Annons

Det är att meddela om du har några särskilda färdigheter.

– Om man är sjuksköterska eller om man till exempel kan något språk. Säg att vi är på väg till Libanon och man kan arabiska, då får man gärna hojta till oss när man går på. För det kan alltid vara värdefullt att veta om det händer något ombord, säger hon och fortsätter:

– Det är jättebra för oss att veta, så man kan säga ”Ja, men just det. Han på 12E var ju en sjuksköterska” om något oväntat sker. För i slutet av dagen är det ju bara vi där uppe om något går tokigt. Och vi måste hjälpas åt.

Annons