Så organiserar du hela ditt hem – på 15 minuter om dagen!
Hur skulle det kännas om det plötsligt knackade på dörren hemma och du fick spontanbesök? Skulle det kännas helt okej att öppna dörren och släppa in gästerna eller skulle du skämmas över ett hallgolv täckt av skor, smutsiga tallrikar i diskhon och gårdagens kläder hängande över fåtöljen?
Om du känner igenom dig i det senare scenariot har du drabbats av vad den amerikanska städgurun FlyLady, som egentligen heter Marla Cilley, kallar kaos-syndromet. Bokstäverna i det engelska ordet för kaos – chaos – står där för ”Can’t Have Anyone Over Syndrome”, med andra ord att du känner dig obekväm med att få besök på grund av hur stökigt det är i ditt hem.
Läs även: Ny kampanj – rensa medicinskåpet
FlyLady har därför utvecklat en metod som går ut på att du genom att du varje dag har specifika uppgifter som du ska ägna dit åt under en kort tid. Varje vecka fokuserar du på en specifik ”zon” av ditt hem och efter en månad har du hunnit gå igenom hela bostaden – något som inte bara ska ge dig ordning hemma utan även öka ditt personliga välmående.
En av de viktigaste sakerna att börja med är att rensa hemmet på saker du inte behöver eller vill ha – från kläder du tröttnat på till tidningar du läst färdigt. Eftersom ett av FlyLadys motton är att du bara kan organisera saker du faktiskt vill ha kvar i ditt hem är detta en lämplig punkt att börja med.
Så här gör du:
Steg 1. Plocka fram all utrustning du behöver
Ta fram en sopsäck, två kartonger och en tuschpenna. Skriv ”Skänk bort” på den ena kartongen och ”Lägg undan” på den andra.
Läs även: 8 saker du ska rensa ut ur badrummet i år
Steg 2. Välj ett rum
Du kan till exempel utgå från de 5 zoner som FlyLady har identifierat i hemmet. Zon 1 är entrén, hallen och matsalen. Zon 2 är köket. Zon 3 är tvättstugan och eventuella extrarum, såsom barnrum, arbetsrum, gästtoalett eller gästsovrum. Zon 4 är sovrummet och huvudbadrummet. Zon 5 är vardagsrummet.
Steg 3. Sätt klockan på 15 minuter
Timern i mobilen är perfekt för ändamålet.
Läs även: 15 saker du inte ska ha kvar i din garderob
Steg 4. Fråga dig själv vad du vill ha kvar
Ställ följande frågor till dig själv för att avgöra om något är värt att sparas eller inte:
* Älskar jag den här prylen?
* Har jag använt den under det senaste året?
* Är det i själva verket skräp?
* Har jag en till som en bättre – och behöver jag i så fall verkligen två?
* Har den ett sentimentalt värde?
* Eller får jag skuldkänslor och känner mig ledsen när jag ser den?
Steg 5. Rensa och sortera
Jobba snabbt och dra inte fram mer grejer än att du hinner plocka undan på en kvart. Tanken är inte att du ska slänga ut allt ur garderoben på en gång, utan ta lite i taget – till exempel en byrålåda eller en tidskriftssamlare. Börja vid ingången till rummet och gå igenom hela rummet medsols, sortera ner allt du inte vill ha kvar i antingen ”skänk bort”-kartongen eller i sopsäcken och det du vill ha kvar men som ska flyttas till ett annat rum i ”lägg undan”-kartongen.
Läs även: 14 saker du ska göra dig av med under vårstädningen
Steg 6. Ta hand om det du rensat ut
När timern ringer: ställ lådan med saker du ska skänka bort i hallen eller lägg in den i bilen, och kolla upp var du kan donera gamla prylar så att du kan göra det nästa gång du gör ärenden. Släng eller återvinn det som hamnat i sopsäcken och gå runt i resten av hemmet med ”lägg undan”-kartongen och placera prylarna där de i själva verket ska ligga.
Här kan du läsa mer om FlyLady.