Älskade läppstiftet har funnits i 30 år – därför blev det kvinnornas storfavorit
Det finns mängder av märken, både inom mode och skönhet, som under årens lopp har velat göra skillnad. MAC Cosmetics, exempelvis. 1994 såg kampanjen Viva Glam dagens ljus. Målet, då? Att sälja beautyprodukter samtidigt som man också samlade in pengar till och ökade medvetenheten om HIV- och AIDS och de personer som led av sjukdomen.
På 30 år har MAC samlat in fascinerande 520 miljoner dollar – via sina Viva Glam-kampanjer. Totalt hjälper man, globalt, omkring 19 miljoner människor, varje år.
– Viva Glam startades 1994 av MAC-grundarna Frank Toskan och avlidne Frank Angelo. Duon såg hur hiv/aids-epidemin, på ett direkt sätt, påverkade deras samhälle, förklarar Aïda Moudachirou-Rébois, chef på MAC, till magasiner Harpers Bazaar.
MAC hade, vid tillfället, funnits i ungefär 10 år. Frank och Frank ville använda sin plattform för att göra gott. Och precis så blev det. Produkten man valde att använda, för att finansiera den goda saken? Ett läppstift – ett måste i de flesta kvinnors sminkväskor.
Historien bakom MAC-läppstiften Viva Glam
Viva Glam-serien föddes med en enda läppstiftsnyans. Nyansen gick under namnet Viva Heart och var i en intensiv brunaktigt nyans. Nyansen skulle säga något, den skulle bäras för att visa stöd för de samhällsmedlemmar som påverkats av AIDS-krisen. Första talesperson för kampanjen blev RuPaul, någon som du, vid den tid, vanligtvis inte såg som ansiktet utåt för ett skönhetsmärke. I kampanjen poserade RuPaul i blond peruk, röd läderkorsett och lårhöga röda stövlar.
– Det skapade ett betydande buzz kring kampanjen, slår Aïda Moudachirou-Rébois fast.
I dag har flera kändisar varit ansiktet utåt för Viva Glam. Sir Elton John, Linda Evangelista, Chloë Sevigny, Pamela Anderson, Lisa Marie Presley, Dita Von Teese, Lady Gaga, Rihanna och Miley Cyrus – bara för att nämna några namn.
Under årens lopp har MAC utökat sin läppstiftsgarderob. I dag ryms mängder av nyanser under Viva Glams-flagg: alltiifrån intenstivt röda toner till mer diskreta blekrosa färger. Många av stiften bär också namn som gjort dem ikoniska. Många är vi som minns läppstift so, Ruby Woo, Russian Red, Velvet Teddy och Devoted to Chili. De sitter som berget och är samtidigt sköna på läpparna.
– Alla våra matta läppstift har maxats för att ge läpparna mer, med en ny silkeslen matt finish och en bra-för-läpp-formel som ser rikare ut, känns bättre och håller längre, säger Aïda Moudachirou-Rébois till Harpers Bazaar.
Men, som sagt, läppstiften bidrar också till den goda saken. Man började med AIDS men världen har förändrats sedan 1994. I dag kämpar MAC, därtill, inom flera andra områden, exempelvis jämlikhet och jämställdhet.