Frisören: Det här önskar vi att kunder förstod i salongen
Feminas profil Elin Rantatalo avslöjar beteenden hon reagerat på hos kunder – och något hon önskar att många skulle sluta med.
– Många kunder förstår inte värdet i klippningen, säger Elin.
Många av oss som går till frisören är måna om att göra frisörbesöket så enkelt som möjligt, och vill inte vara en jobbig kund. Men vilka beteenden är det egentligen frisörer reagerar på i salongen?
Feminas profil Elin Rantatalo jobbade som frisör under många år, och har träffat många olika typer av kunder – allt från de som skulle borsta sitt eget hår, till de som är så konflikträdda att de håller tyst när de får vatten över hela ryggen.
– Jag kunde bli bekymrad om kunden inte vågar säga till om den är obekväm. Vid hårtvättningen kan det rinna vatten, eftersom vi alla är olika byggda så är det inte alltid det blir tätt mellan hals och handfat, även med hjälp av handduk. Då finns det de som inte säger till, och sen när de ställer sig upp är de helt blöta, säger Elin Rantatalo.
Hon konstaterar att man som frisör såklart vill att kunden ska vara nöjd med sitt besök, och att man inte är en jobbig kund för att man säger till när det är obekvämt.
Frisören: Det här stör vi oss på
Det hon, och många frisörer med henne, dock kan irritera sig på är kunder som inte förstår att hårklippning är ett hantverk som måste få ta den tid det tar.
– Många kunder förstår inte värdet i klippningen, och vill bara att man ska ”klämma in dem någonstans”. Jag kunde ha ett fullspäckat schema, att klämma in kunder gör jag på min egen bekostnad i så fall. Vi frisörer önskar generellt att kunderna hade en annan respekt för yrket.
Genom att ”klämma in” en kund får frisören inte de bästa förutsättningarna för en ordentlig klippning, och alla frisörer vill kunna vara stolta över sina klippningar – de nyklippta frisyrerna blir en slags reklam för frisören.
– Man vill ju lämna ifrån sig det bästa resultatet på varje kund, kunderna blir ju ens skyltdockor.