Frisören: 4 märkliga saker kunder gör i frisörsalongen
Frisören Helen-Rose delar nu med sig av fyra vanliga händelser som kan leda till lite pinsam stämning i salongen.
”Som frisör kände jag verkligen igen mig i detta”, kommenterar en person.
Som frisör i en frisörsalong träffar du kunder varje dag du jobbar – både nya ansikten och välbekanta stammisar. Men oavsett vilken typ det är som kliver in i salongen så kan obekväma situationer uppstå, som det gör ibland när man interagerar med andra människor.
Frisören Helen-Rose delar med sig av vanliga misstag eller situationer som uppstår i salongen, i ett klipp på sociala medier-appen Tiktok, som även tidningen The Sun har plockat upp.
Klippet, som hon döpt till ”Märkliga saker kunder gör som ingen pratar om”, visad över en halv miljon gånger på bara tre dagar – och det finns mycket som både andra frisörer och vanliga kunder känner igen sig i. Helen-Rose är dock noga med att poängtera att det inte är situationer hon tycker är irriterande, utan menar bara att det blir lite stelt och pinsamt, både för kund och frisör-
”Det är bara pinsamma saker som händer ofta och andra frisörer kan känna igen sig i”, skriver hon.
Den första situationen handlar om att ta på sig klippkappan för att inte få hår på kläderna. Ibland händer det att kunderna ställer sig upp för att ta på sig den, vilket gör att det blir pinsammare än det behöver vara.
Frisörerna känner igen sig
Helen-Rose tar också upp hur det är för kunder med glasögon som samtidigt färgar håret – har man håret fullt av folie och hår som färgas kan det vara svårt att sätta på sig glasögonen igen. Skalmarna blir dessutom fläckade av hårfärgen. För att göra det så smidigt som möjligt är det bäst att be frisören om hjälp för att få på sig glasögonen menar hon.
Frisören tar också upp hur det kan bli jobbigt för både kund och frisör om man reser sig upp för snabbt från hårtvättningen, innan frisören hunnit handdukstorka håret. Ett annat handduksrelaterat problem är det när kunden försöker hålla kvar den lilla handduken över axlarna vid hårtvätten, men tappar den flera gånger.
Bland kommentarerna är det många som känner igen sig i de olika scenarierna.
”Som frisör kände jag verkligen igen mig i detta”, skriver en person.
”En kund tog av sig sin kjol och blus för att hon inte ville få hår på dem. Det upptäckte jag när jag tog av henne kappan inför hela salongen”, skriver en annan.
Några andra är dock kritiska mot klippet, och menar att det gör att de känner sig ännu mer obekväma med att gå till frisören.
”Jaha det här gjorde mig ännu mer paranoid och obekväm för att gå till frisören... Tack”, skriver en person.