Trendar: Se skönehetsredaktörens tips i ''Mogen hy'' Hudvård Bäst i test Sminktips Frisyrer Skönhetsfynd Nageltrender Grått hår

Frisören: Vanligaste misstaget kunderna gör

21 okt, 2024
FotografTT, privat.
Frisör
Lägger du dyra pengar på ditt frisörbesök, men tar sen inte hand om håret mellan klippningarna?
Det upplever frisören Alexandra Steinbach är ett av de vanligaste misstagen som hennes kunder gör – och som i längden blir dyrt för dem.
– Det är viktigt att förstå hur viktigt det är att ta hand om håret, säger hon till Femina.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Så ofta behöver du tvätta håret - faktorerna som avgörBrand logo
Så ofta behöver du tvätta håret - faktorerna som avgör

Att unna sig ett lyxigt frisörbesök med jämna mellanrum gör de flesta – men hur tar vi hand om håret däremellan?

Frisören Alexandra Steinbach, som både driver en frisörsalong i Växjö och är utbildare hos hårvårdsmärket L'Anza, menar att många som lägger dyra pengar på frisörbesöken inte investerar i sitt hår under resten av tiden, och att det i förlängningen kostar dem mer pengar.

– Ett vanligt misstag många gör är att vi lägger otroligt mycket pengar på själva frisörstunden men sen investerar man inte i produkter som tar hand om håret mellan besöken. Det kan ju vara en ekonomisk fråga, det ska man inte heller förminska. Men det är viktigt att förstå hur viktigt det är att ta hand om håret och lyssna på råden som frisören ger, säger Alexandra Steinbach till Femina.

Annons

Vanliga misstaget mellan frisörbesöken

Att använda produkter som är bra för håret behöver inte kosta skjortan – det finns bra alternativ även i billigare prisklasser.

– Håll en bra kvalitet på produkterna, och tänk verkligen efter vad man använder sig av. Man kan absolut hitta bra produkter i olika prisklasser. Man ska utgå från vad man har för förutsättningar och möjligheter, men också förstå att man investerar ganska mycket pengar i sitt hår hos frisören, och att då ta hand om håret mellan besöken kommer vara mer lönsamt, säger frisören.

För Alexandra är det viktigt att hjälpa kunderna att ta så bra beslut för sitt hår som möjligt, både i frisörstolen och hemmavid.

– Jag brukar alltid tänka att när gör kunderna något fel så är det jag som inte har informerat dem rätt. De kommer ju inte bara att få betala för en klippning eller för en färgning av mig, utan de kommer också att få råd av mig hur de kan ta hand om sin investering mellan besöken hos mig.

Se kändisarnas värsta frisyrer – enligt dem självaBrand logo
Se kändisarnas värsta frisyrer – enligt dem själva
Annons