Historien bakom 36 år gamla parfymen – därför är den fortfarande så populär
Doften är inspirerad av en diamantbröllopsring och beskrivs ofta som en hyllning till den eviga romantiken.Toppnoterna består av mandarin och freesia och bland hjärtnoterna märks liljekonvalj, viol och kryddig nejlika. Som basnot har vi heliotrop, rosa sandelträ samt mysk. Så, vad talar vi om för doft? Calvin Kleins klassiska parfym Eternity. Men, hur ser historien bakom doften ut? Femina vet.
Historien bakom Calvin Klein
Calvin Klein lyfts ofta fram som det ultimata amerikanska varumärket, med mängder av ikoniska kollektioner, kollektioner som sträcker sig över decennier – och generationer. Varumärkets klassiska kampanjer har, under åren, lockat kändisar som Kardashians, Justin Bieber, Margot Robbie, Kendrick Lamar och Brooklyn Beckham. Bara för att nämna några av alla de kända namn som frontat CK! Calvin Klein kan mode – och doft. Calvin Klein lanserade officiellt sina första dofter 1978 och 1981, men deras framgång blev kortvarig på grund av nedläggningen av Calvin Kleins kosmetikaavdelning 1979.
1985 försökte man dock på nytt. Då lanserade Calvin Klein doften Obsession. Och denna gång gick det bättre. Snart blev man ledande på doftmarknaden! Varumärket spenderade hisnande13 miljoner dollar på reklam och parfymen blev en omedelbar succé. Obsession har, sedan dess, beskrivits som ”1980-talet i en flaska”. Med sin kombination av kryddiga, träiga och blommiga toner var doften omöjlig att värja sig mot. Först släpptes Obsession för kvinnor – därefter för män.
Historien bakom Calvin Kleins Eternity
1988 kom uppföljaren, Eternity. Inspirationen? Kärlek och romantik. Näsan bakom doften är Sophia Grojsman, som också ligger bakom Lancomes hyllade Tresor. Eternity är, som sagt, en blinkning till vigselringen som i ett visst utförande kallas just eternity ring. Eternity blev omedelbar klassiker, doften av citrus och blommiga toner gjorde den lätt att bära – oavsett tillfälle. Senare lanserades också doften i en herrversion.
Än i dag, 36 år efter lanseringen, säljs Eternity som smör. Många kvinnor har den som sin signaturdoft och återkommer till den, år efter år. Under årens lopp har ett flertal kända kvinnor frontat kampanjerna för Eternity, bland andra Scarlett Johansson och Christy Turlington.