Artikeln innehåller reklamlänkar
Trendar: Se skönehetsredaktörens tips i ''Mogen hy'' Hudvård Hårtips Bäst i test Sminktips Skönhetsfynd Nageltrender Grått hår

Parfymen var allas favorit på 90-talet – därför toppar doften fortfarande listorna

05 jul, 2024
AvJohanna Lejon
Fotograftt
Frisk, söt och fräsch. Femina berättar om parfymen som alla älskade på 1990-talet: L'eau d'Issey.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Feminas läsare: Här är våra favoritparfymerBrand logo
Feminas läsare: Här är våra favoritparfymer

Vi är många som minns både doften och flaskan. Den luktade både friskt och sött. Flaskan var minimalistisk och djärv – helt i linje med 90-talets estetik. Parfymen gjorde entré på doftscenen och slog ned som en bomb. Plötsligt ville tiotusentals kvinnor dofta precis sådär friskt och fräscht som L'eau d'Issey. Parfymen släpptes 1992, alltså för 32 år sedan, under Issey Miyake Perfums flagg.

Historien bakom doften L'eau d'Issey

L'eau d'Issey var den allra första doften som släpptes under Issey Miyakes parfymlinje. Idén till denna doft, vars namn betyder vatten, kläcktes av Miyake själv, som såg vatten som både det bästa materialet och den största källan för inspiration. Den har haft ett anmärkningsvärt inflytande på parfymvärlden. Innan den gjorde entré på marknaden var parfymer mer blommiga, mer eleganta. Mer tunga. Denna doft var ung, lätt och djärv och passade 1990-talets unga människor perfekt. Den brukar kallas ”den första transperanta doften”. Issey Miyakes filosofi och mål var att skapa dofter som förmedlar ett budskap, att inspirera människor med hopp om en ljus framtid, samt att presentera enkla men funktionella flaskdesigner som är tillgängliga och universella, men utan att förlora det storslagna.

Läs mer och köp doften här.

Namnet, i både sin betydelse och sitt uttal, har kopplingar till Odysséen (den grekiska berättelsen av Homeros, om den vise, modige hjälten Odysseus resa). Den särskilda doften, som består av lotus, ros, lilja och ädelträ, är framtagen av parfymören Jacques Cavallier och flaskan är designad av Issey Miyake, Fabien Baron och Alain de Mourgues. Inspirationen till flaskan fick Issey då han en natt under en vistelse i Paris såg en fullmåne stiga över Eiffeltornet. Scenen inspirerade honom och blev konceptet för L'eau d'Isseys flaska. Flaskans design är en kon med en metallhals i matt finish, toppad med en kula.

Än i dag, 32 år efter att den släpptes, toppar doften listorna. Anledningen? Just dess fräschör och att doften på samma sätt är tidlös och trendig.

ANNONS Här kan du köpa doften.

Annons