Artikeln innehåller reklamlänkar
Trendar: Se skönehetsredaktörens tips i ''Mogen hy''HudvårdHårtipsBäst i testSminktipsSkönhetsfyndNageltrenderGrått hår

Hyllade parfymen firar snart 25 år – så blev den en supersuccé

17 jul, 2024
AvJohanna Lejon
Fotograftt, PEXELS
Under 00-talet var den på allas läppar. Nästa år fyller Lancomes älskade doft Miracle 25 år. Femina berättar historien om parfymen.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Feminas läsare: Här är våra favoritparfymerBrand logo
Feminas läsare: Här är våra favoritparfymer

Läckert rosa med en stor maffig silverkork. Doften? Elegant, kvinnlig, blommig. I år har det gått 24 år sedan Lancomes doft Miracle såg dagens ljus för allra första gången. Doften skapades år 2000 av Harry Fremont, Alberto Morillas samt Christian Dussoulier.

Såhär beskrivs doften hos återförsäljarna:

”Miracle är en pulserande doft med toppnoter av litchi och fresia. Magnolia och pion ger en fräsch, fin och mild doft som blandar sig med varma kryddor som peppar och ingefära. Basnoterna mysk, patchouli och amber ger doften djup och sensualitet.”

Historien bakom parfymen Miracle

Lancomes historia har sina rötter i flotta Faubourg Saint-Honoré, i Paris elegantaste arrondissement. 1935 öppnade Armand Petitjean en butik som sålde ett litet urval av dofter och skönhetsprodukter, tillverkade strax utanför Paris. När man tittar på en Lancome-disk i dag, fylld av produkter för både ansikte och kropp, är det svårt att föreställa sig att det i början bara fanns tre parfymer, ett ansiktspuder – och läppstift.

Conquête var namnet på den allra första doften, och den gick snabbt rakt in i många Parisienners hjärtan. Dofterna Cuir, Bocage, Tendre Nuits och Tropiques följde snart därefter. Så också mer kosmetika. Nutrix, Lancomes nu legendariska nattkräm (den första serumbaserade hudvårdskrämen), introducerades redan 1936 och är, än i dag, fortfarande en internationell storsäljare!

Här kan du köpa och läsa mer om doften Miracle.

Lancomes portfölj av dofter fortsatte att växa, bland annat med supersuccén Trésor, skapad av Sophia Grosjman, den kvinna som ibland kallas för ”parfymens Picasso”.

Och 2000 kom så Miracle. Klassisk men också trendig. Feminin utan att vara för skir. Än i dag toppar Miracle parfymtopplistor världen över. Parfymen har också gjort sig känd för sina flotta annonser, där namn som Uma Thurman och Diane Kruger lyft kampanjerna.

ANNONS Här kan du läsa mer om – och köpa – doften.

Annons