Trendar: Se skönehetsredaktörens tips i ''Mogen hy'' Hudvård Bäst i test Sminktips Frisyrer Skönhetsfynd Grått hår Torr hy
kungligt

Personliga anledningen bakom prinsessan Madeleines hudvårdsmärke

28 mar, 2025
FotografTT
Prinsessan Madeleine tar ett kliv in i skönhetsbranschen och lanserar ett hudvårdsmärke riktat till barn och unga.
– Som mamma är jag mån om produkterna som min familj använder, och minLen är därför ett djupt personligt projekt för mig, säger hon i ett pressuttalande.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Otippade regler som världens kungligheter måste följaBrand logo
Otippade regler som världens kungligheter måste följa

Prinsessan Madeleines nya projekt kommunicerades via Instagram där hon skriver att hudvårdslinjen minLen tagits fram tillsammans med det välkända företaget Weleda.

Under en presskonferens berättar hon om stunden som inspirerade henne till att skapa märket: Hon skulle köpa hudvård till sin dotter och upptäckte att det saknades produkter med naturliga ingredienser riktade till unga personer.

– Jag stod i affären och hade problem med att hitta produkter som jag var okej med och som min dotter var okej med.

Till hösten lanseras flera olika produkter som riktar sig till barn och unga.

– Jag vill verkligen ge föräldrar något som de vet att de kan lita på, men som barn också kan njuta av och ha roligt med.

Prinsessan Madeleine minLen Weleda
Hudvårdsprodukterna är framtagna tillsammans med Weleda. Foto: minLen
En av produkterna är en ansiktskräm för barn. Foto: minLen

Hudvårdsmärket kritiseras

Kungahuset har gett Madeleines hudvårdsmärke grönt ljus och sagt att det inte krockar med uppgifterna som kunglig höghet. Satsningen görs av henne som privatperson, och därför kommer hon också använda namnet Madeleine Bernadotte i samband med minLen. Arbetet går att jämföra med prins Carl Philips designföretag Bernadotte & Kylberg som bland annat lanserat tallrikar tillsammans med Gustavsbergs porslinsfabrik.

Annons

Trots att produkterna ännu inte lanserats har det nya varumärket fått stor uppmärksamhet – och en del kritik.

Det handlar bland annat om Instagramposten där Madeleine delade med sig av nyheten. Inlägget publicerades på hennes officiella konto och var inte reklammarkerat, vilket skulle kunna strida mot marknadsföringslagen, enligt Resumé.

Hovets presschef Margareta Thorgren svarar tidningen i ett mejl:

”Prinsessan Madeleine kommer att använda andra sociala mediekanaler gällande sin företagsverksamhet och självklart följa lag och ordning. Syftet med inlägget i måndags var att informera om en kommande ny verksamhet, inte att göra marknadsföring. Om det har uppfattats så kommer det i fortsättningen inte att upprepas.”

Valet av samarbetspartner ifrågasätts också. Weleda kan kopplas till antroposofisk medicin, som bland annat är kritiskt mot vaccinering av vissa sjukdomar, rapporterar TV4. Till kanalen säger Dan Larhammar, som är professor i molekylär cellbiologi och har granskat Weleda, att företaget inte anses vara seriöst eftersom det säljer homeopatiska produkter.

Prinsessan Madeleines karriär

De senaste åren har prinsessan Madeleine framförallt jobbat med välgörenhetsorganisationerna Childhood foundation och Min stora dag. Men hon har kompetens inom en rad olika ämnen och har spenderat många år bakom skolbänken!

Annons

Direkt efter gymnasiet flyttade hon till London för att plugga engelska och sedan blev det Stockholms universitet där hon studerade kurser i konstvetenskap, etnologi och historia. Hon tog till slut en filosofie kandidatexamen, och gick vidare till att läsa en magister i organisation och ledarskap, och ytterligare magisterstudier vid Socialhögskolan i ämnet barnens rätt i samhället.

Inom ramen för sin utbildning gjorde hon praktik vid Unicef:s huvudkontor i New York, och i Sverige praktiserade hon på företag som reklambyrån Lowe Bindfors, tidningen Sköna hem och klädmärket Filippa K.

2006 började Madeleine engagera sig i drottning Silvias stiftelse Childhood foundation som arbetar mot våld och sexuella övergrepp på barn. 2015 lanserade hon tillsammans med stiftelsen kampanjen #EyesWideOpen för att uppmärksamma övergrepp som sker via sociala medier.

Tillsammans med Childhood foundation har prinsessan också skrivit barnboken Stella och hemligheten.

Annons