Stockholms Bränneri lanserar ny gin och tonic-glögg
Det hade ju varit i det närmaste märkligt och Stockholms Bränneri inte hade följt upp förra årets dundersuccé med gin och tonic-glöggen som de då gjorde tillsammans med Swedish tonic. Den i princip välte Systembolaget och inte mindre än 9 000 flaskor sålde slut på bara några timmar.
I år har Swedish Tonic gjort en egen gin och tonic-glögg och Stockholms Bränneri har valt att i stället samarbeta med Fruktstereo. Det är ett företag som brinner för, och producerar cider och äppelmust av mycket hög kvalitet.
– Vi ser att fler aktörer tar efter vårt koncept kring gin och tonic-glögg, kul tycker vi att fler vill vara med och driva rörelsen mot mer intressant glögg, säger Calle Wikner från Stockholms Bränneri, som han driver med sin fru Anna Wikner.
Så smakar årets gin och tonic-glögg
Glöggen är helt enkelt en blandning av hantverkscider och äppelmust, som i sin tur blandats med gin och tonic från Stockholms Bränneri. Naturligtvis är drycken också kryddad för att få till det riktigt glöggiga i det. Kryddorna man har jobbat med är rönnbär, kardemumma, kanel och apelsin.
– Förra årets intresse för vår glögg var helt otroligt, våra 9 000 flaskor sålde slut på några timmar. Året upplaga är djupare med en härlig äppelton från Fruktstereos cider och must. Det känns fantastiskt att ta fram årets glögg tillsammans med Fruktstereo som är en av de främsta och härligaste inom branschen, säger Anna Wikner.
Då kan du köpa glöggen från Stockholms Bränneri
Om du vill lägga vantarna på en flaska glögg från Stockholms Bränneri gäller det att hänga på låset, eller snarare på telefonen, den 13 november då glöggen släpps i Systembolagets beställningssortiment. Blir det samma succé som förra året lär man ju behöva hålla sig framme.
Glöggen är tänkt att drickas uppvärmd till cirka 75 grader (använd gärna en kökstermometer) och serveras med en torkad äppelskiva och en kvist rosmarin.
Läs mer:
Glöet släpper en röd och en vit glubbel 2019